Hoe de webshop een hit werd: “Elke verkoop geeft een dopaminekick!”

Benedikts Dancetowels

Veel briljante bedrijfsideeën beginnen met iemand die denkt: “Er moet toch een betere manier zijn om dit te doen!” Zo ging het ook voor Benedikt. 

Als gepassioneerd Lindy Hop-danser werkt hij zich vaak in het zweet. Hij had dus een goede handdoek nodig, maar een badhanddoek meenemen op de dansvloer? Nou, nee, bedankt. Dus creëerde hij zijn eigen sneldrogende, microvezelhanddoeken die eruit zien als stijlvolle sjaals.

Hij verkocht ze online omdat hij met zijn sjaals een duidelijke niche had gevonden. Allereerst bouwde hij zijn eigen webshop. Daarna testte hij verschillende manieren om zijn product op de markt te brengen. Zonder een groot budget. In dit interview legt Benedikt precies uit hoe hij dat heeft aangepakt!

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

In mum van tijd een persoonlijke webshop

Benedikts bedrijf ontstond uit zijn hobby. De grote uitdaging was: hoe bereik ik de mensen die mijn nicheproduct nodig hebben?

Het werd Benedikt al snel duidelijk dat online zijn veel voordelen had. “Alles wat je nodig hebt is een product dat je wilt verkopen. Dan bouw je met een paar klikken je webshop en ben je al een heel eind op weg!”

In een handomdraai bouwde hij vervolgens zijn Jimdo-webshop. “Het was heel belangrijk voor me om de kosten laag te houden,” vertelt Benedikt. “BJ Dancetowels was een gloednieuw avontuur.”

Dus koos hij voor een oplossing waarbij hij als verkoper geen transactiekosten hoeft te betalen: “100 procent van mijn verkopen blijft in mijn bedrijf!”

Eén post, 30 bestellingen

De eerste reclame voor Benedikt en zijn kleine bedrijfje kwam van de oudste marketingstrategie die er is: zijn persoonlijke contacten.

Dankzij zijn connectie met de Lindy Hop-scene kent Benedikt namelijk heel wat beroemde dansers die met zijn Dancetowels uit Kassel de hele wereld over reizen. “Lindy Hop is een heel bijzondere niche. Er is nog nooit zoiets als Dancetowels geweest.” Maar Benedikt gebruikt ook andere marketingstrategieën.

Op Facebook gebruikt hij er momenteel twee. Met Jimdo’s Facebook Business-functies kon hij zijn webshop heel makkelijk koppelen aan zijn Facebook-account, zodat hij zijn Dancetowels kan delen met de discussiegroep van zijn dansvrienden. Zonder dat het hem extra moeite kost: “Ik beheer gewoon alles via mijn Jimdo-webshop en mijn Facebook-catalogus wordt automatisch bijgewerkt. Ik kan ook met een paar klikken advertenties plaatsen! Het is echt ongelooflijk praktisch.” 

Maar Benedikts favoriete tool is influencer marketing: “Als een populaire Lindy Hop-danser op een event is en een foto met een Dancetowel op social media zet, heb ik er zo 30 bestellingen bij!” Soms komen de eerste bestellingen zelfs al binnen terwijl het event nog bezig is: “Als je iemand op de dansvloer ziet met een Dancetowel en zo’n handdoek lijkt jou ook wel wat, dan kun je gewoon op je telefoon naar mijn webshop gaan en er meteen eentje bestellen.”

“Iedereen kan zijn droom waarmaken met Jimdo”

Als hij terugkijkt, is het Benedikt duidelijk dat het starten van zijn eigen bedrijf vanuit zijn passieproject veel gemakkelijker was dan hij ooit gedacht had. “Jimdo helpt niet alleen met het bouwen van je webshop. Ze helpen je ook om gevonden te worden op bijvoorbeeld Facebook en Google, en zelfs om echt te beginnen met verkopen!”

Volgens Benedikt zijn je eigen verwachtingen en geloven in jezelf het lastigst: “In het begin is het moeilijk te geloven dat iemand uiteindelijk echt iets van je zou willen kopen. Toen ik mijn eerste bestelling binnen kreeg, was ik dan ook echt in de wolken. En nog steeds is elke verkoop een dopaminekick voor me!”

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Katharina Mühe
Katharina is content creator bij Jimdo. Ze is altijd op zoek naar bijzondere verhalen die andere ondernemers inspireren hun dromen na te jagen. Als ze niet aan het schrijven is, vind je haar met vrienden in de natuur, of in de keuken.