Wil je graag meer mensen bereiken met je foto’s? Aan de hand van inspirerende websites van professionele fotografen verklappen we je graag hoe je dat doet.
Zoals je aan deze prachtige Jimdo-websites kunt zien, zijn er oneindig veel mogelijkheden om de perfecte fotosite te maken – eentje die net zo uniek en kenmerkend is als jij zelf. Een website met een ‘woweffect’!
Je foto’s als middelpunt
Fotografen leggen met hun foto’s unieke momenten, stemmingen en emoties vast. Maar hoe brengen ze hun beste foto’s bij een groter publiek onder de aandacht? Veel succesvolle fotografen laten hun foto’s tegenwoordig op een eigen website zien. Zo hebben ze een eigen permanente tentoonstelling op het web.
Een mooi voorbeeld is de website van fotografe Nadine Priester: ze kiest een foto met een duidelijke focus om meteen je aandacht te trekken. Het enige andere wat je ziet is de navigatie. Zo ontstaat een rustige website met een duidelijke structuur, waar je zelf in verder kunt kijken.
Breng je bedrijf online. Met Jimdo.
Zet je foto’s in albums
Zeker als je voor verschillende doelgroepen fotografeert is het handig om je portfolio overzichtelijk te organiseren. Maar ook de website van café Koffie en Jij gebruikt een heldere fotogalerij om foto’s te ordenen.
Plaats alleen je allerbeste foto’s
Plaats niet elke foto die je maakt. Hoe verleidelijk het ook is om zoveel mogelijk foto’s op je site te zetten, het is echt de moeite waard om je fotocollectie kritisch te bekijken en alleen je allerbeste foto’s te posten. Mensen kunnen maar een beperkt aantal beelden in zich opnemen als ze door je website bladeren en je wilt je bezoekers niet overladen met informatie.
Trouwfotografen Mary and Dean kiezen voor deze trouwreportage maar 4 foto’s. Al bezoeker hoef je niet alle honderden foto’s te bekijken om een goede indruk te krijgen van wat deze fotograaf kan doen. Door zelf een goede selectie te maken, kun je precies laten zien wat je wilt en vraag je minder moeite van je bezoekers.
Breng je bedrijf online. Met Jimdo.
Jouw unieke stijl
Je persoonlijkheid en jouw unieke stijl zijn je grootste kracht, want daarmee onderscheid je je van andere fotografen. Kies er daarom voor foto’s op je site te plaatsen die goed laten zien wat uniek is aan jouw werk.
Fotograaf Michel Walbeek laat op zijn website bijvoorbeeld foto’s zien van een workshop bruidsfotografie. Dat geeft hem ideaal de gelegenheid om zijn eigen stijl te laten zien. Bezoekers kunnen daar zien wat er gebeurt als ze Michel de vrijheid geven om zelf zijn gang te gaan. Daar komen trouwens meestal de beste foto’s uit: als een fotograaf zelf vrij op zoek gaat naar foto’s.
Maak gebruik van de kracht van social media
Social media zijn inmiddels ook voor fotografen niet meer weg te denken. Ze gebruiken social media om in contact te kunnen blijven met hun klanten, vrienden en volgers. Een eigen fotosite is daarbij een uitstekend vertrekpunt om geïnteresseerden een inkijkje in hun eigen werk te geven.
Anne Beckers linkt op haar website bijvoorbeeld duidelijk zichtbaar naar haar profielen op Facebook en Instagram. Zo blijft de website zelf een middelpunt en kunnen bezoekers haar voor nieuwe updates ook volgen op social media.
Heb jij ook een fotosite die je met ons wilt delen? Of heb je tips voor het bouwen van je eigen website? Laat het ons weten in de commentaren!