Na de Creator-storing op 14 en 15 maart zijn we een onderzoek gestart naar de oorzaken en een bedrijfsbrede inspanning om processen te verbeteren, vooral rond de manier waarop we problemen aan onze gebruikers communiceren. We zijn ons bewust van de gevolgen die deze storing en het gebrek aan tijdige communicatie voor onze klanten heeft gehad. We hebben in meer dan 7 jaar niet meer zo’n grote storing gehad. In dit specifieke geval is het ons niet gelukt ons aan onze eigen normen over hoe we onze klanten willen behandelen. Dit spijt ons en we beloven beterschap. De komende weken zullen we een follow-up met meer details posten en met je delen wat we geleerd hebben en hoe we onszelf in de toekomst willen verbeteren. Hieronder vind je een samenvatting van wat we tot nu toe weten.

Op maandag 14 maart 2022 om 08.30 uur (Nederlandse tijd) kregen we van onze interne waarschuwingssystemen een melding over een storing die gevolgen had voor het weergeven van Creator-inhoud. Dit viel samen met een distributed denial of service (DDoS) aanval op onze webleveringsdiensten. Dit soort aanvallen komt vrij vaak voor. Normaal gesproken worden die DDoS-aanvallen automatisch door onze systemen afgehandeld, maar soms moeten we handmatig ingrijpen en procedures volgen om problemen te beperken. In dit geval zorgden onze gebruikelijke maatregelen om de DDoS-aanval tegen te gaan er echter voor dat de situatie nog slechter werd. Dit heeft op geen enkele manier invloed gehad op de beveiliging van de gegevens van onze klanten of hun websites. 

We zijn het grootste deel van de dag en nacht bezig geweest te proberen te begrijpen wat hier de oorzaak van was en afhankelijkheden weg te nemen. Uiteindelijk hebben we op dinsdag 15 maart rond 11.00 uur (Nederlandse tijd) ontdekt dat de software van een van onze logging- en monitoring-leveranciers niet goed werkte en ervoor zorgde dat nieuwe servers niet geconfigureerd konden worden. We hebben nauw samengewerkt met de leverancier om het probleem te verhelpen, waarna onze systemen weer operationeel werden. We hebben de situatie nauwlettend in de gaten gehouden tot we er vertrouwen in hadden dat het probleem opgelost was en er geen verdere problemen zouden ontstaan. Samen met de leverancier gaan we verder met ons onderzoek om de oorzaak van het softwareprobleem aan te pakken.

Bedankt dat je ons de ruimte geeft om ons best te doen je bedrijf te blijven helpen succesvol te zijn.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.