Zo bereken je verzendkosten in je webshop

Zo bereken je verzendkosten in je webshop

Online klanten altijd op zoek zijn naar de beste deals. Maar jij als ondernemer wilt de beste dienst leveren en tegelijkertijd winstgevend blijven.

Het is best een kunst om deze twee in balans te houden. En dat gaat een stuk makkelijker als je begrijpt hoe verzendkosten werken en hoe ze het gedrag van je klanten beïnvloeden. Daarom hebben we een paar handige tips voor je verzameld die je helpen de juiste verzendopties te kiezen voor je webshop.

Transparantie is alles

Hoge verzendkosten die opeens aan de bestelling worden toegevoegd zijn een belangrijke reden waarom mensen hun winkelmandje verlaten zonder iets te kopen. Daarom kun je maar beter transparant zijn over verzendkosten en de kostenberekening vanaf het begin eenvoudig houden. Een FAQ-pagina is een geweldige plek om duidelijkheid te geven over de verzendkosten. Je kunt deze pagina ook gebruiken om klanten te laten weten of je bestellingen internationaal kunt verzenden. 

Houd het simpel: verzending tegen een vaste prijs

Bij vaste verzendkosten maakt het niet uit hoeveel artikelen een klant in zijn winkelmandje heeft zitten – de verzendkosten blijven hetzelfde. Wat jij de klant berekent voor verzending hoeft niet precies gelijk te zijn aan wat jij betaalt als je het product eenmaal op de post doet. Maar na verloop van tijd worden de te veel en te weinig betaalde bedragen meestal wel gecompenseerd, zeker als je een idee hebt van de verzendkosten voor de gemiddelde bestelling in je webshop. 

Voordelen voor jou: facturering, berekening en etikettering zijn eenvoudig. Verzendkosten worden per bestelling berekend, niet per gekocht artikel. Het is ook een goede optie als je webshop zware artikelen verstuurt en gratis verzending niet realistisch is, of als de meeste van je bestellingen een vergelijkbare grootte hebben.  

Voordelen voor je klanten: deze optie is heel transparant en is makkelijk te begrijpen. Je klanten weten altijd precies wat de totaalprijs van hun bestelling is.

Nog een voordeel: je kunt de verzendkosten voor elke markt aanpassen. Verzend je je producten dus internationaal, dan zit je niet vast aan één vaste verzendprijs, maar kun je die aanpassen per regio.

Altijd flexibel: je kunt verschillende verzendkosten en levertijden laten zien aan klanten op verschillende locaties.

Tip: Lees in ons Help Center hoe je verzendkosten vastlegt als je Jimdo Creator gebruikt. 

Gratis verzending voor grote bestellingen

Klanten die meer bestellen kun je belonen door korting te geven op de verzendkosten. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat als klanten € 50 of meer uitgeven in je webshop, de producten gratis verstuurd worden.

Voordelen voor jou: als deze optie voor jouw producten logisch is, dan kun je hiermee je klanten verleiden meer te kopen. Je kunt deze optie aanzetten in je menu via Webshop > Overzicht > Verzending.

Voordelen voor je klanten: hoe meer je klanten bestellen, hoe minder ze naar verhouding voor de verzending betalen.

Je klanten zien bij je producten en aan de kassa een waarschuwing zodat ze weten wat ze moeten uitgeven om in aanmerking te komen voor gratis verzending. Dit is een goede manier om je gemiddelde bestelwaarde omhoog te krijgen.

Tip: Gebruik je de Juridische tekstgenerator, check dan je instellingen even nadat je de optie gratis verzenden aan- of uitgezet hebt. 

Verzendkosten rekenen op basis van de omvang van bestellingen

Soms werkt één tarief niet voor alle bestellingen. In dat geval kun je verzendtarieven rekenen, op basis van wat je klant uitgeeft in je webshop. Met dit soort gestaffelde verzendtarieven kun je 1) de verzendkosten bij grotere bestellingen verhogen om je eigen kosten te helpen dekken, of 2) de verzendkosten verlagen als mensen een bepaald bedrag uitgeven, om ze aan te moedigen meer uit te geven. Als je bijvoorbeeld normaal gesproken € 10 rekent voor verzending, zou je € 5 kunnen aanbieden voor bestellingen ter waarde van meer dan € 100.
Voordelen voor jou: Maximale flexibiliteit. Als je grote, zware producten verkoopt, dan kunnen de verzendkosten snel oplopen. Met flexibele tarieven kun je je kosten dekken door meer in rekening te brengen voor het verzenden van grotere bestellingen. Of je kunt het gebruiken om mensen aan te moedigen meer te bestellen, zonder je vast te leggen op gratis verzending. 

Voordelen voor je klanten: verzending op basis van ordergrootte is voor klanten een transparante manier om te weten te komen wat ze moeten betalen. Het kan eerlijker zijn voor klanten die kleine bestellingen plaatsen, of het kan klanten belonen als ze wat meer uitgeven.

Bied de optie zelf ophalen aan

Wist je dat je helemaal geen verzending hoeft aan te bieden? Als je klanten meestal uit de buurt komen, kun je de optie zelf ophalen aanbieden. Klanten kunnen dan een tijdstip boeken waarop ze naar je winkel komen en hun bestelling zelf komen halen. Geen verzending nodig!

We hebben ook een paar ideetjes voor goedkope bezorgopties in je eigen buurt. Wat dacht je van een fietskoerier, of zelf bezorgen? Misschien is de beste optie voor jouw winkel wel een heel andere! Wat voor jou ook het beste werkt, bij Jimdo kun je zowel zelf ophalen, lokale bezorging als verzending aanbieden. Wel zo fijn.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Gratis verzending: is het de moeite waard?

Klanten zijn dol op gratis verzending. Daar is ook onderzoek naar gedaan. Verrassend is dat natuurlijk niet, want gratis verzending voelt als geldbesparing. Klanten zien de prijs en hoeven daar aan de kassa geen extra kosten voor verzending bij op te tellen.

Voor jou als winkeleigenaar is het handig om een beetje rekening te houden met deze verkooppsychologie. Door gratis verzending aan te bieden, voelen je klanten zich eerlijk behandeld – er kleven geen verborgen kosten aan je producten.

Maar jóuw volgende vraag is waarschijnlijk: “Kan dit echt winstgevend zijn?” 

Hierop bestaat het goede antwoord eigenlijk niet. Het is wel vaak zo dat klanten gratis levering, zelfs als het product daardoor iets duurder wordt, zien als een speciale service. Gratis bezorging aanbieden kan dan vaak de kans vergroten dat een klant iets bij je bestelt. 

Daarom kan gratis verzending echt de moeite waard zijn als je de verzendkosten in de productprijs opneemt, of aanbiedt voor bepaalde acties of voor een maximale besteding (bijvoorbeeld bestellingen boven de € 50).

Hoe weet je of gratis verzending werkt? 

Hoeveel bestellingen krijg je in een gemiddelde maand? Schrijf dat aantal op als je basis. Probeer dan gratis verzending aan te bieden en bekijk of je meer bestellingen binnenkrijgt.

  • Maakt het geen verschil in je verkopen, dan is het waarschijnlijk niet zinvol de verzendkosten zelf te dragen. 
  • Zie je wél een verschil in je bestellingen, dan kun je onderzoeken hoeveel van de klanten die gebruik maken van de gratis verzending terugkerende klanten worden. 

Hier zijn nog wat anderen ideeën om te proberen: 

  • Speel een beetje met de drempel voor gratis verzending om uit te vinden wat het beste werkt. Neem het gemiddelde bedrag dat mensen in je winkel uitgeven en zet de minimale bestelwaarde voor gratis verzending net iets daarboven.

Voorbeeld: als klanten gemiddeld één shirt in je winkel komen voor € 20, dan kun je je drempel voor gratis verzending op € 30 zetten. Misschien geeft dat je klant net dat duwtje om een tweede shirt te kopen, of een kleiner item aan z’n winkelmandje toe te voegen om over die € 30 heen te gaan.

  • Wil je niet je hele verzendbeleid aanpassen, dan kun je bijvoorbeeld een maand lang experimenteren met een speciale actie. “Gratis verzending, alleen in december!” Na een maand zet je de optie gratis verzenden met één druk op de knop gewoon weer uit.. 

Voor klanten is de verzending net zo goed een deel van hun winkelbeleving als professionele productfoto’s en duidelijke productbeschrijvingen. Met goed doordachte verzendopties kun je echt iets toevoegen voor je klanten, waardoor ze misschien vaker bij je terugkomen. Het kan dus zeker de moeite waard zijn om de verzendkosten in je webshop eens onder de loep te nemen!

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.