Bereid je webshop voor op Black Friday 2021

Bereid je webshop voor op Black Friday 2021

Black Friday is een kans die je niet wilt missen. Dat geldt niet alleen voor webshops die al jaren online verkopen. Ook als je net begint, kun je er veel extra verkopen uit halen en je omzet een flinke boost geven.

In dit artikel leggen we uit hoe aanbiedingen voor Black Friday je bedrijf helpen en wat er aan voorbereiding nodig is, zodat je klaar bent voor de grote dag.

Hoe werkt Black Friday?

Black Friday is een kans voor ondernemers en handelaars om hun meest succesvolle producten aan te bieden en plek in de opslag vrij te maken door onverkochte voorraad te verkopen. Ze doen dat door hun prijzen een dag lang enorm te verlagen in fysieke winkels en webshops. Dat geldt trouwens niet alleen voor producten die in de uitverkoop gaan: veel ondernemers bieden ook hun diensten tegen een hoge korting aan. Het draait allemaal om het aantrekken van klanten met onweerstaanbare aanbiedingen.

Miljoenen shoppers wachten elk jaar op Black Friday om alles te kopen wat ze voor de feestdagen nodig hebben. Alle cadeaus die ze in December willen geven worden tijdens Black Friday tegen flinke korting gekocht. Of ze gunnen zich eindelijk een duur product dat ze normaal niet kunnen betalen.

Wat is Black Friday?

Black Friday is een commercieel evenement dat vanuit de Verenigde Staten naar steeds meer andere landen is overgewaaid. Traditioneel valt het op de dag na Thanksgiving, altijd de 4e vrijdag van November. Dit jaar is Black Friday op 26 November 2021, vanaf middernacht. 

De datum is bewust gekozen zodat die dicht bij Kerst ligt. Amerikaanse ondernemers zagen het als een kans om verkopen flink te verhogen door klanten aan te moedigen om hun cadeaus tegen een lagere prijs al vroeg te kopen. 

Volgens de verhalen zagen de verkopers hun bankrekening op die dag, door al die inkomsten, vanuit het rood terug naar de zwarte cijfers gaan. Vandaar de nam “Black Friday”. 

Intussen is het niet meer zo ongewoon als verkopers hun kortingen al een paar dagen eerder laten beginnen. Die gelden dan tijdens de hele “Black Week”, dus van 22 tot 26 November 2021.

Black Week eindigt altijd met een klapper op Black Friday als de grote finale! Heb je als klant toch je kans gemist? Dan kun je op Cyber Monday alsnog je slag slaan. Dat is dit jaar op 29 November. Deze dag was eigenlijk helemaal gericht op producten die je online koopt, terwijl Black Friday meer draaide om shoppen in fysieke winkels. Door de opkomst van webshops is dat verschil weggevallen, zeker tijdens de pandemie. 

Waarom zou je meedoen aan Black Friday? 

Onderzoek laat zien dat consumenten meer in webshops kopen dan in fysieke winkels op Black Friday. Alleen al in 2020, deels door de pandemie, stegen de verkopen tijdens Black Friday wereldwijd met 139%. In Europa was het een groei van 165% vergeleken met de maand ervoor.

De pandemie versterkte een bestaande trend dat mensen hun producten steeds meer online kopen. Door quarantaine, afstandsregels en lockdowns was online bestellen ineens voor nog meer mensen duidelijk de beste optie. Daardoor brachten nog meer bedrijven hun verkoop online. En die trend lijkt nog wel een tijd aan te houden.

Online verkopen stegen ook met 17% (VS) en 30% (Europa) tijdens de eerste drie weken van November, vergeleken met een jaar eerder. Dat laat zien dat Black Friday en Cyber Monday ook in de weken vooraf het koopgedrag beïnvloeden.

Als je dit artikel leest, weet je waarschijnlijk al dat Black Friday een onmisbare kans is om je verkopen te verhogen. Of je wilt er door al die positieve cijfers zelf ook weleens aan meedoen.

Om je daarbij te helpen hebben we een 6-stappen-plan om je webshop op Black Friday voor te bereiden. 

Black Friday checklist voor je webshop

Stap 1: Kies je aanbiedingen en stel je kortingen in

Laten we beginnen met de basics van je aanbieding.

  • Kies welke producten en diensten korting krijgen
    Je kunt de prijzen van je populairste producten verlagen, of juist die van producten die minder goed lopen zodat je van je voorraad af komt. Het is goed om vooraf uit te zoeken welke producten het populairst zijn bij klanten, en of dat producten zijn die jij ook aanbiedt. Je kunt bijvoorbeeld de technieken gebruiken uit ons artikel Hoe kies je de producten voor je webshop?

    Zorg dat de beschrijvingen van afgeprijsde producten aanspreekt en klanten tot een aankoop verleidt. Je kunt bijvoorbeeld een gevoel van urgentie opwekken door te vermelden dat de korting na Black Friday ophoudt of dat je nog maar een beperkte voorraad hebt. Lees er meer over in onze uitleg hoe je een productbeschrijving schrijft.
  • Stel je kortingen in
    Kijk nog even naar de prijzen van je producten. Hoe heb je de verkoopprijzen berekend? Welke kostenposten heb je meegerekend? Loop nog even door je sommen en besluit hoeveel Euro of hoeveel procent je als korting kunt geven, zonder je bedrijf in gevaar te brengen. 

    Tijdens Black Friday werken de hoogste kortingen het best. Veel bedrijven geven op z’n minst 20% korting, maar je kunt creatief worden. Geef bijvoorbeeld een extra product (3 voor de prijs van 2) of een gratis cadeau bij bestellingen boven een minimumbedrag. Je kunt ook aandacht trekken met bijzonder hoge kortingen voor specifieke producten, bijvoorbeeld 50% of meer.

Bij Jimdo kun je twee soorten kortingen instellen in je webshop:

  1. Een kortingscode. Die geldt voor een bedrag of een percentage dat bij het afrekenen verrekend wordt als de klant de code invoert. 
  2. Een doorgestreepte prijs. Zo kun je bij specifieke producten de prijs verlagen. Klanten herkennen dat aan de doorgestreepte oude prijs. We kopen allemaal net even sneller als we zien hoeveel we besparen!

Stap 2: Pas het design van je webshop aan

Wanneer ben je voor het laatst op een website gebleven die er slecht uitzag en moeilijk te bedienen was? 75% van de bezoekers kijkt naar het webdesign om de betrouwbaarheid van een website in te schatten. Dat is dus extra belangrijk als je op Black Friday concurreert om de aandacht van klanten. 

Loop dus deze punten nog even na:

  • Simpele navigatie. Je site moet het voor bezoekers makkelijk maken om te verkennen en om zonder moeite naar een specifieke pagina te komen. Met deze checklist zet je een goede navigatie op
  • Responsive design. Je shop wordt op verschillend apparaten bezocht en moet dus overal goed werken en er goed uitzien, op laptops, telefoons, tablets… Zo maak je een mobiele website.
  • Betrouwbaarheid. Wil je concurreren met Amazon, Bol of Marktplaats, dan heb je het vertrouwen van je klanten nodig. Dat bouw je onder andere op met elementen die laten zien dat je professioneel met je shop bezig bent, zoals een eigen logo en je eigen domeinnaam.

Als de basis in orde is, kun je zelf creatief aan de slag om Black Friday op te laten vallen!

  • Gebruik een Banner– of Cover-blok om foto’s of video’s over je Black Friday-kortingen en je populairste producten te laten zien.
  • Trek de aandacht van bezoekers met foto’s en video’s over je merk. Als je Jimdo gebruikt, kun je die foto’s direct in je website bewerken. Anders zijn er natuurlijk beeldbewerkingsprogramma’s
  • Zet een speciale categorie op met de naam Black Friday en laat daarin al je afgeprijsde producten zien.
  • Verkoop je producten die goed samen gaan, dan kun je cross-selling proberen. Zet links op je site naar bijpassende producten. Bijvoorbeeld fietsbanden & fietspompen, flessen wijn & kurkentrekkers of yogakleding & yogamatten.

Stap 3: Organiseer je dagelijks werk 

Als eigen baas is veel van je succes afhankelijk van het werk dat je achter de schermen in je bedrijf steekt. Ook als je klanten het niet opmerken, kan een goede planning bepalen hoeveel Black Friday je vooruit helpt. 

  • Organiseer je warenhuis of opslag
    Zorg dat je van je populairste producten voldoende op voorraad hebt, zodat je alle bestellingen voor Black Friday meteen kunt versturen. Gebruik je Jimdo, dan kun je die informatie in je virtuele voorraad invoeren. Dan zien je klanten meteen of een product op voorraad is of dat ze snel moeten bestellen voor het laatste exemplaar weg is.
  • Organiseer je verzending
    Tijdens Black Friday en Black Week kan het langer duren om pakketjes te verzenden, omdat er dan heel veel bestellingen verstuurd worden. Kies dus een goede pakketdienst, communiceer goed naar je klant en zorg dat je klaarstaat om bestellingen in te pakken en te verzenden.

    Regionale klanten komen hun bestelling soms liever zelf ophalen. Dat kun je makkelijk maken met de optie Zelf ophalen in je instellingen. Voor klanten die verder weg wonen, kan het helpen om het verzenden gratis te maken. Daar kun je een minimumbedrag voor instellen om grotere bestellingen te stimuleren. 

    Lees er meer tips over in ons artikel Zo bereken je verzendkosten in je webshop.

De meeste instellingen die we tot nu toe hebben besproken (producten toevoegen, categorieën opzetten, voorraad bijhouden, kortingen instellen en verzendopties) zijn beschikbaar met Jimdo’s premium webshop-pakketten. Heb je je shop nog niet opgezet of gebruik je nog een gratis pakket, dan kun je na een upgrade beginnen met verkopen.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

  • Voorkom retourzendingen
    Retouren zijn nooit leuk. Zeker tijdens een uitverkoop, als er veel pakketten in omloop zijn, kunnen ze voor chaos zorgen. Daarom is het goed om een helder Retourbeleid op te stellen. Met Jimdo kun je dat door de Juridische Tekstgenerator laten doen. Natuurlijk is ook goed om voor standaards als goede productinformatie en stevige verpakkingen te zorgen om retouren te voorkomen.
  • Bied goede klantenservice
    Klanten met vragen willen ergens terecht kunnen voor ze kopen. Met Jimdo kun je bijvoorbeeld een “Contact” knop in je navigatie zetten met een link naar je telefoonnummer of WhatsApp. Dat gaat nog sneller dan je contactformulier

    Verwacht je veel berichten? Dan kun je de antwoorden die je het meest nodig hebt vooraf al schrijven. Dan hoef je ze te later alleen nog in het gesprek te plakken. Handig voor bijvoorbeeld vertraagde verzendingen, retouren of veelgestelde vragen over je producten.

Stap 4: Test je webshop

Je hebt je shop zelf gebouwd, of je ziet hem in elk geval heel vaak. Dan is het makkelijk om kleinigheden over het hoofd te zien. We raden aan om een gebruikerstest voor je webshop te doen en zelf een bestelling te plaatsen. Zo zie je precies wat je klanten ook zien, vooral als het gaat om de winkelwagen en automatische mails. 

Controleer ook de laadtijd voor je pagina’s: een seconde is een eeuwigheid online en je verliest mogelijk klanten als ze te lang moeten wachten. Gebruik je Jimdo? Dan heb je al een voorsprong! Website ToolTester heeft gemeten dat Jimdo webshops de snelste laadtijd hebben.

Met deze eerste 4 stappen is de planning en organisatie van je campagne vast goed opgezet. Het doel is natuurlijk om er een succesvolle promotie voor je shop van te maken en klanten zo’n goede ervaring te geven dat ze graag terugkomen. Daarom is het goed om op tijd met deze stappen te beginnen, het liefst 5 tot 6 weken voor Black Friday. 

Stap 5: Promotie voor je uitverkoop

Dan kunnen we nu aan de communicatie gaan werken. In de ideale planning gaat het grootste deel van je communicatie 2 tot 3 weken voor Black Friday naar je klanten toe. Deze kanalen kun je inzetten om klanten te bereiken. 

  • Social media
    Volgens Hubspot krijg je in 2021 op social media meer resultaat van advertenties dan op andere kanalen. Meer dan 40% van de marketeers noemde Facebook het meest effectieve kanaal voor hun bedrijf, gevolgd door 30% voor wie Instagram het effectiefst was. Andere social media (LinkedIn, Youtube, Twitter en Snapchat) scoorden duidelijk lager.

    Voor social media is geen ingewikkelde strategie nodig om effectief te zijn. Bereid een serie berichten voor, met teksten, afbeeldingen en/of video’s, die je kunt plaatsen in de aanloop naar Black Friday. Neem bijvoorbeeld teasers op voor producten of diensten die een korting krijgen. Maak goed duidelijk wanneer elke aanbieding start. Maak je berichten zo aansprekend mogelijk! Weet je niet waar je moet beginnen? Lees onze tips voor social media strategie

TIP: Als je Jimdo gebruikt, kun je onze Facebook-integratie inzetten om je producten automatisch te synchroniseren met Facebook en Instagram. Zo maak je ook makkelijk advertenties en bouw je simpel een Facebook pixel in (waarmee je het succes van je advertenties meet). Het is de snelste manier om te verkopen waar je klanten zijn en volgers tot een aankoop te verleiden. 

  • Nieuwsbrieven en e-mail-marketing
    Plan regelmatig e-mails in waarin je je aankomende uitverkoop aankondigt. Met een keer per week blijf je meestal goed bij klanten hangen. Denk eraan dat je die mails stuurt naar al je klanten (en geïnteresseerden) die toestemming hebben gegeven. 

    Om vooraf meer mailadressen te verzamelen, kun je je contactformulier laten opvallen en het op alle belangrijke pagina’s opnemen. Je kunt zelfs een kortingscode aanbieden voor klanten die zich voor je nieuwsbrief inschrijven.

    We raden aan om al een maand vóór Black Friday te beginnen met maximaal een email per week. Zo zijn je klanten niet verbaasd en kun je in elke mail een aanbieding centraal stellen. Om op te vallen tussen alle mails van andere bedrijven, is het goed om pakkende onderwerpregels te schrijven zodat mensen juist jouw mail willen openen. Leg de focus op je kortingen, het probleem dat je producten oplossen of een grappige of gepersonaliseerde actie die bij je merk past.

    Zo schrijf je een effectieve nieuwsbrief.
  • Optimalisatie voor de zoekmachine (SEO)
    Als Black Friday eraan komt, zoeken steeds meer mensen in Google naar goede deals voor producten en diensten die ze willen kopen. Laat je website dus gevonden worden! Gebruik doelgerichte en effectieve keywords: de woorden die mensen intypen om een webshop als de jouwe te vinden. Heb je een kleine regionale webshop? Maak daar dan je kracht van! Zo werk je aan lokale SEO en concurreer je met reuzen als Amazon.

TIP: Bekijk de sites en shops van je concurrenten voor inspiratie! Bezoek de website, volg ze op social media en schrijf je in voor hun nieuwsbrief. Wat doen ze goed? Wat kun jij tien keer beter? 

Stap 6: Volg en analyseer je campagne

Deze belangrijke stap is voor tijdens en na Black Friday. Je campagne volgen helpt je herkennen wat er goed werkte en wat verbeterd kan worden. Zo kun je de volgende keer nog meer bezoekers trekken en nog meer verkopen. 

Zo hou je je campagne in de gaten:

  • Bekijk je bezoekersaantallen in Google Analytics. Je ziet er gegevens over het aantal bezoekers, hoe ze je gevonden hebben en wat ze deden op je website. Die informatie helpt je om je marketing te verbeteren en de volgende keer meer mensen uit je doelgroep te bereiken.
  • Analyseer je verkopen. Welke afgeprijsde producten verkochten het best? Hou een lijst van je verkopen bij en je ziet snel welke strategieën goed hebben gewerkt en welke niet. Werken bij jou bijvoorbeeld kortingspercentages of verlaagde prijzen beter? Zorgt gratis verzending vanaf een minimumbedrag voor grotere bestellingen? 
  • Verzamel inzichten op social media
    Als je een zakelijke pagina op social media hebt, kun je de ingebouwde functies gebruiken, zoals de statistieken in Facebook en Instagram om te zien welke berichten het beste werkten.

We hopen dat je met deze 6 stappen een fantastische campagne voor Black Friday opzet, die je heel veel verkopen oplevert. Enneh, je hoeft het natuurlijk niet allemaal tegelijk te doen… Plan wat tijd in voor elke stap en dan ben je ineens helemaal klaar voor meer bestellingen. Geniet ervan!

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Veelgestelde vragen over Black Friday

Wat is Black Friday?

Black Friday is een commercieel evenement dat begon in Amerika en overwaait naar steeds meer andere landen. Op deze dag gever verkopers enorme kortingen op hun succesvolle producten of verkopen ze onverkochte voorraad tegen een lage prijs om opslagruimte vrij te maken. Ze geven die kortingen in fysieke winkels en webshops.

Wanneer is Black Friday?

Dit jaar is Black Friday op 26 November 2021. Het gebeurt ook veel dat kortingen al een paar dagen eerder worden gegeven en doorlopen tijdens “Black Week”, die dit jaar van 22 tot 26 November 2021 loopt.

Wat is Cyber Monday?

Cyber Monday was eigenlijk een variant op Black Friday, maar dan speciaal voor producten die je online koopt. Dat is intussen flink veranderd, onder andere door de corona pandemie. Dit jaar is Cyber Monday op 29 November 2021.

Waarom is Black Friday belangrijk?

Statistieken laten zien dat consumenten veel meer online kopen dan in fysieke winkels op Black Friday. Alleen al in 2020, deels door de pandemie, stegen de verkopen tijdens Black Friday wereldwijd met 139%. In Europa was het een groei van 165% vergeleken met de maand ervoor.

Hoe bereid je je webshop voor op Black Friday?

Volg deze stappen om je webshop klaar te maken voor Black Friday: kies eerst je aanbiedingen en stel ze in je shop in. Werk dan de inhoud en het design van je webshop bij om aandacht te trekken naar je kortingen. Organiseer je opslag en zorg dat je klaarstaat voor het verzenden van de extra bestellingen en het beantwoorden van de extra vragen die je door Black Friday binnen krijgt.

Hoe promoot je je aanbiedingen voor Black Friday?

De meest effectieve kanalen  voor het verspreiden van je Black Friday-aanbieding zijn social media, email marketing en zoekmachines. Het is belangrijk om je shop en je productbeschrijvingen te optimaliseren voor de juiste zoekwoorden, zodat ze goed vindbaar zijn in Google.

Hoe volg je het succes van je Black Friday-aanbieding?

Om te meten hoe effectief je campagne voor Black Friday is, kun je je webshop verbinden aan Google Analytics, je bestverkopende producten bijhouden en de statistieken van je social media erbij pakken.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Elisabetta Satta
Elisabetta is vertaler bij Jimdo en schrijft artikelen voor ons Italiaanse blog. Als ze niet aan het werk is, gaat al haar aandacht naar haar grote passies: muziek, film en feminisme.