Eigen bedrijf starten — je eerste jaar als ondernemer

Je wilt een eigen bedrijf starten. Waarschijnlijk weet je ook al ongeveer wat je wilt gaan verkopen. Maar hoe kun je nou concreet voor jezelf beginnen? Wat zijn de stappen om te starten als ondernemer?

In dit artikel laten we je zien wat er belangrijk is in je eerste jaar als ondernemer. Van de planning vooraf tot je eerste belastingaangifte.

Plan je leven als ondernemer vóór je begint

Voordat je begint met ondernemen maak je een bedrijfsplan en bedenk je hoe je ondernemerschap past in de rest van je leven.

Schrijf je bedrijfsplan

Als je voor jezelf begint, komt er veel op je af. Het is dus belangrijk om te herkennen welke kansen voor jou interessant zijn. Maak daarom een bedrijfsplan waarin je de kern van je bedrijf beschrijft.

In je bedrijfsplan leg je zo concreet mogelijk vast wat je bedrijf doet.

  • Welk probleem gaat je bedrijf voor wie oplossen?
  • Wat is er precies in je product of dienst inbegrepen?
  • Welke rechtsvorm kies je voor je bedrijf?
  • Welke middelen ga je inzetten om nieuwe klanten te bereiken?
  • Welke kansen ontstaan er door ontwikkelingen in de markt?
  • Hoe bereid je je voor op risico’s die je voor je bedrijf ziet?
  • Welke tarieven bereken je?
  • Hoeveel verwacht je de komende twee jaar om te zetten?
  • Wanneer verwacht je winst te maken? Wat is daarvoor nodig?

Ondersteun je bedrijfsplan met goede gegevens. Vraag bijvoorbeeld andere ondernemers in welke maanden ze veel of juist weinig werk hebben, kijk bij het CBS hoeveel nieuwe bedrijven er gestart zijn in je gemeente en analyseer de websites van je toekomstige concurrenten.

Bespreek je bedrijf met je partner

Een eigen bedrijf kost vaak meer tijd dan een vaste baan. Bedenk dus goed hoe je tijd voor een privéleven overhoudt. Je partner wil tenslotte ook tijd met je doorbrengen. En als jullie tijd samen hebben, moet het niet alleen maar over je bedrijf gaan.

Voor je partner is het ook belangrijk hoe bijvoorbeeld de aansprakelijkheid voor je bedrijf geregeld is, welke verzekeringen je nodig hebt en of jullie samen nog een hypotheek kunnen afsluiten.

Je eerste dag: officieel ondernemer worden

Je eerste dag ben je vooral met praktische dingen bezig.

  • Laat je bij de KvK inschrijven met je bedrijfsnaam en rechtsvorm (meestal eenmanszaak of bv).
  • Meld je aan bij de Belastingdienst om een btw-id te krijgen.
  • Open een zakelijke rekening zodat je voor je werk betaald kunt krijgen.
  • Zet je startkapitaal op je zakelijke rekening of vraag starterskrediet aan.
  • Stuur je aanmeldingen in voor startersregelingen waar je gebruik van wilt maken.
  • Bereken of het zin heeft om de nieuwe kleineondernemersregeling te gebruiken of dat je beter even kunt wachten.
  • Richt je papieren en digitale administratie in.

Dit is een spannende dag met veel eerste keren en vaak ook veel wachten op instanties. Vier het einde van de dag! Er is een nieuw tijdperk voor je begonnen.

De eerste drie maanden van je eigen bedrijf

Het ondernemen kan beginnen. In je eerste paar maanden ben je nog vooral bezig met het starten en opzetten van je bedrijf.

Maak je promotiemiddelen

Als ondernemer heb je klanten nodig. En die klanten moeten je kunnen vinden en kunnen bereiken. Je hebt dus promotiemiddelen voor je bedrijf nodig.
Begin met de drie basics in een herkenbare huisstijl en met je eigen logo:

  • Je visitekaartje met daarop je website en contactgegevens
  • Je bedrijfswebsite waarop je klanten je contactgegevens en antwoord op hun belangrijkste vragen vinden
  • Je zakelijke e-mailadres met in de handtekening je website

Heb je nog geen website, dan kun je er zelf een maken:

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Later kun je andere promotiemiddelen toevoegen, maar in de beginperiode zijn deze drie onmisbaar voor je zichtbaarheid als ondernemer. Dat hoeft allemaal niet veel te kosten, zeker niet als je met gratis online tools en grafische programma’s werkt.

Op je website is het trouwens verplicht om bepaalde informatie te vermelden. Je kunt het bijvoorbeeld in een Impressum opnemen.

Organiseer je administratie

Een eigen bedrijf starten doe je meestal niet omdat je zo van administratie houdt. Bouw dus een goede band op met je boekhouder. En maak er meteen een gewoonte van om je bonnetjes te bewaren!

Dit moet je volgens de Kamer van Koophandel opnemen in je administratie:

  • facturen: ontvangen facturen en kopieën van uitgaande facturen
  • transactieoverzichten
  • kasadministratie
  • contracten en correspondentie met opdrachtgevers en leveranciers
  • urenadministratie
  • reisadministratie voor auto en/of openbaar vervoer
  • belastingen, zowel btw als inkomstenbelasting
  • modelovereenkomst (voorheen VAR)
  • bedrijfscorrespondentie zoals brieven, e-mails, offertes, contracten, brochures en faxberichten

Je kunt je administratie helemaal zelf verzorgen, een administratieprogramma gebruiken of een boekhouder alles voor je laten regelen. Voor de overheid maakt het niet uit hoe je het organiseert, als je de juiste informatie maar opgeeft.

Organiseer je werk

Een eenmanszaak starten betekent dat je geen baas meer hebt die taken verdeelt. Je moet dus zelf zorgen dat je productief aan het werk bent.

  • Kies een werkplek waar je je goed kunt concentreren.
  • Documenteer je werk zodat je alles terug kunt vinden en weet waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt.
  • Hou bij hoeveel tijd verschillende taken kosten, voor je productiviteit en je urencriterium.
  • Plan je dagen zo in dat je tijdens je meest productieve tijd geen afleiding hebt.

In de eerste maanden kun je voor jezelf beginnen een weekrapport bij te houden. In zo’n rapport schrijf je op welke belangrijke dingen je die week bereikt hebt, wat je hebt geleerd en welke afleidingen je het meest uit je werk hebben gehaald.

Doe je eerste btw-aangifte

Je eerste btw-aangifte voor je eigen bedrijf is vaak even spannend. Niet omdat de aangifte zelf nou zo ingewikkeld is, maar je bent wel weer met nieuwe informatie bezig. Voor de meeste ondernemers is de btw-aangifte elk kwartaal een van de taken die er nou eenmaal bij horen.

Download de app Btw-Alert van de Belastingdienst om herinneringen te krijgen voor elke aangifte.

Sommige beroepen zijn vrijgesteld van btw. Als je wel btw moet aangeven, controleer dan of je onder de kleine ondernemersregeling valt.

Het eerste jaar van je eigen bedrijf

Na de eerste paar maanden verschuift je aandacht. Je bent minder tijd kwijt aan het opzetten van je bedrijf en je kunt meer aandacht geven aan groei en nieuwe klanten.

Vind nieuwe opdrachten

Als je voor jezelf begint, heb je misschien al contact met eerste opdrachtgevers. Daarna heb je regelmatig nieuwe opdrachten nodig. Er zijn online verschillende plekken waar je opdrachten kunt vinden als ZZP’er.

  • Bemiddelaars – deze sites brengen opdrachtgevers en ZZP’ers samen. Je betaalt natuurlijk voor het bemiddelen, maar bent ook minder tijd kwijt aan het zoeken naar nieuw werk.
  • Marktplaatsen – opdrachtgevers plaatsen hier hun vraag en als ondernemer kun je een aanbod uitbrengen. Ook hier betaal je een marge en je concurreert natuurlijk met andere ZZP’ers.

Bij de start van je bedrijf kunnen bemiddelaars en marktplaatsen helpen om snel en met weinig moeite werk te vinden. Als je bedrijf wat steviger staat, kun je jezelf als doel stellen om je eigen vaste klanten op te bouwen.

Denk er wel aan dat je je opdrachten voor verschillende klanten doet om schijnzelfstandigheid te voorkomen.

Bouw je zakelijke netwerk

Combineer in je netwerk ondernemers bij jou in de regio en andere ondernemers die hetzelfde verkopen als jij.

  • Word lid van groepen op LinkedIN en Facebook
  • Volg interessante ondernemers op Twitter
  • Bezoek netwerkbijeenkomsten in je regio
  • Meld je aan bij officiële beroepsorganisaties
  • Schrijf je in voor interessante nieuwsbrieven

Zo bouw je een netwerk op waar je regelmatig nieuwe inspiratie van krijgt, vragen kunt stellen en opdrachten door kunt krijgen. Een goed netwerk ondersteunt je en helpt je om verder te groeien met je bedrijf.

Platformen voor ZZP’ers of andere ondernemersorganisaties kunnen je verder ondersteunen met kennis, contact en kortingen. Voor je lidmaatschap betaal je meestal een maandelijks bedrag, maar veel organisaties hebben een proefperiode waarin je kunt beoordelen of een platform voor jou nuttig is.

Doe je eerste belastingaangifte

En dan is het tijd voor de belastingaangifte, officieel je aangifte inkomstenbelasting. Daar kun je online bij Mijn.Belastingdienst.nl vanaf 1 maart aan beginnen. Uiterlijk 1 mei moet hij bij de belastingdienst binnen zijn.

Het kan goed zijn om je eerste belastingaangifte samen met een boekhouder of belastingadviseur te doen. Zo voorkom je fouten en weet je waar je volgende keer op moet letten.

Evalueer je website

Een jaar na de start van je bedrijf is er veel veranderd. Dat moet je website dus ook laten zien. Bekijk daarom de cijfers voor je website en beoordeel de inhoud van je pagina’s kritisch.

Gebruik dit artikel over website-onderhoud voor drukke ondernemers om je website te evalueren en bij te werken.


Een eenmanszaak starten is spannend. Het is voor jezelf beginnen, steeds bijleren en aanpassen. Je stopt tijd en energie in het opzetten van je bedrijf, zodat de dingen later makkelijker gaan.

Na je eerste jaar als ondernemer kun je trots terugkijken op een jaar waarin je veel hebt bereikt. Met de kennis en ervaring van al die eerste keren kun je vol zelfvertrouwen het tweede jaar van je eigen bedrijf starten. Je bent er klaar voor!

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.