Tips & trends voor je Instagram bedrijfsaccount in 2021

Tips & trends voor je Instagram bedrijfsaccount

Heeft mijn bedrijf Instagram nodig? Is dat de moeite waard voor bedrijven? Hoe maak ik een goed bedrijfsaccount?

Als je onzeker bent over hoe Instagram zakelijk werkt — je bent niet de enige!

Het aantal actieve gebruikers groeit op Instagram en zowel als gevestigde bedrijven vragen zich af hoe ze mee kunnen doen. We weten er alles van, want Jimdo is een van die bedrijven! We zijn dus diep in Instagram gedoken om te ontdekken wat er allemaal glamorous & ‘grammable is. In dit eerste artikel van onze Instagram-serie deel ik onze ervaringen en nieuwe inzichten over Instagram trends voor bedrijven.

Op onze eigen zakelijke Instagram-profiel laten we bijzondere websites en creatieve ideeën van onze gebruikers zien. We delen er ook inspiratie en updates over ons product. Volg Jimdo op Instagram!

Heeft je bedrijf een bedrijfsprofiel op Instagram nodig?

Kort gezegd: als bedrijf Instagram gebruiken is een logische stap als je doelgroep ook op Instagram zit. Daar heb je een Instagram bedrijfsprofiel voor nodig. Je moet natuurlijk ook bereid zijn om wat tijd en moeite te investeren in het maken van goede inhoud. Leren hoe je Instagram gebruikt is in dit geval investeren in de groei van je bedrijf.

Om te beginnen is Instagram een visueel medium. Als je toch altijd al creatieve kiekjes maakt voor je bedrijf of mooie “instagrammable” producten hebt—fotogenieke producten— dan is Instagram het platform voor jou.

Als bedrijf dat aan consumenten verkoopt, fotograaf, artiest of doe-het-zelf-genie heb je veel materiaal om te laten zien. Op Instagram kun je dat beeldmateriaal dat je toch al hebt gebruiken om een veel groter publiek te bereiken en zo kun je gezien worden door potentiële klanten over de hele wereld.

Wist je dat 80% van de Instagram-gebruikers een bedrijfsaccount volgt?

Werkt Instagram voor B2B marketing?

B2B (business to business) merken zien Instagram niet altijd als een nuttig kanaal. Ja, het is voornamelijk een platform voor consumenten. Maar, juist dat maakt Instagram voor bedrijven ook een goede plek om hun verhaal te vertellen.

Wil je dat jouw bedrijf Instagram enthousiast maakt? Wees creatief en niet bang om gevoel voor humor te laten zien. B2B hoeft niet saai en zakelijk te zijn! Probeer het en je zult merken dat Instagram een lucratieve manier kan zijn om geïnteresseerde volgers voor je bedrijf te verzamelen.

Hier is een goed voorbeeld:

Waarom is Instagram voor bedrijven zo nuttig?

Instagram heeft niet alleen een hoog aantal gebruikers. Die gebruikers zijn ook nog eens heel betrokken bij wat er gebeurt en daar liggen kansen. Een betrokkenheidspercentage van 1,73% lijkt niet veel, maar het is enorm als je het vergelijkt met de 0,16% op Facebook. Sterker nog, Facebook voorspelt dat Instagram sneller groeit dan Facebook zelf.

Dat is een heleboel wereldwijd bereik voor je foto’s en het maakt Instagram voor bedrijven een goede plek om interactie op te zoeken met bestaande en potentiële klanten.

En alsof dat nog niet genoeg is, vertelt Instagram dat wel 80% van de gebruikers een bedrijfsaccount volgt. Cijfers van Facebook melden verder dat tweederde van de mensen die interesse hebben in mode en beauty in actie komt na het zien van een product op Instagram. Dus zelfs als we al die online advertenties niet bewust bekijken, denken we toch aan die relevante producten en diensten die we op onze social media zien.

Zakelijke Instagram tips: wat is belangrijk voor een bedrijfsprofiel?

Social media is een voortdurende strijd om aandacht. Je concurreert niet alleen met andere merken, maar ook met de vrienden, familie en favoriete influencers van je doelgroep. Dat weet je vast al, maar het is voor Instagram extra relevant.

Een bedrijfsprofiel op Instagram aanmaken

Je kunt een bedrijfsprofiel aanmaken door je persoonlijke Instagram-account te veranderen in bedrijfsprofiel dat je zakelijk kunt gebruiken. Deze snelle tips helpen je als je er niet uit komt. Als je dat gedaan hebt, kun je:

  • Instagram-statistieken bekijken en je cijfers bijhouden
  • Aanvullende contactinformatie invoeren zodat klanten je kunnen bereiken
  • Instagram-advertenties gebruiken

Tip: Schakel ook echt over naar een bedrijfsprofiel. Het is simpel.

Wat zet je op Instagram: tips voor 2021

Kiezen wat je op Instagram zet kan in het begin nog lastig zijn. Hier zijn mijn favoriete tips om je te helpen echte volgers te krijgen en op te vallen!

  • Gebruik kwaliteitsfoto’s voor Instagram. Dit hele platform draait om fantastisch beeldmateriaal en er is veel concurrentie — dus zorg dat je opvalt! Gebruikers scrollen op Instagram meestal snel door hun feed, dus het is belangrijk om scherpe, heldere foto’s te kiezen die snel de aandacht trekken.
  • Gebruik hetzelfde logo als op je website. Je logo is bedoeld om je bedrijf herkenbaar te maken. Waar klanten je ook zien, je bedrijfslogo moet hetzelfde zijn zodat mensen meteen zien dat bijvoorbeeld je zakelijke website, je visitekaartje en je Instagram-account bij elkaar horen.
  • Vind je stijl en blijf erbij. Goede bedrijfsaccounts zijn consequent. Kies een stijl die bij je bedrijf past en gebruik die stijl dan in elke foto. Zo ziet je feed er samenhangend uit, valt je bedrijf op en snappen volgers wat ze kunnen verwachten.
  • Vertel spontane Stories! Instagram Stories zijn kleine inkijkjes in iemands leven. Ze gaan 24 uur mee en geven je de kans om je volgers exclusief mee te laten kijken achter de schermen. Voor bedrijven is dat een goede gelegenheid om de menselijke kant van het zaken doen te laten zien. Daar heb je geen perfecte beeldkwaliteit voor nodig. Sterker nog, met een wat lagere resolutie komen je stories authentischer over. Breng plezier en spontaniteit in je stories. En als je voor de camera gaat staan, repeteer niet te veel: echt is beter dan perfect. Wil je meer interactie met je volgers? Beantwoord hun vragen met een live Q&A of krijg meteen feedback met een poll sticker bij je Story.
  • Deel foto’s van je volgers. Als je een zakelijk Instagram-account opzet, kun je je volgers aanmoedigen om foto’s te delen van zichzelf met hun favoriete producten van je producten. Die kun je zelf weer delen op je bedrijfsaccount. Hebben je volgers een duwtje nodig? Start een wedstrijd waarbij volgers een product kunnen winnen als je ze een selfie maken met je product. Zorg wel voor goede voorwaarden voor je wedstrijd.
  • Deel meer video’s. Video is een trend die verder blijft groeien in 2021. Gebruikers bekijken video’s en reageren meer op video’s dan op andere berichten, dus Instagrams algoritme geeft video’s meer bereik. En je hebt geen professioneel productieteam nodig om video voor Instagram te maken. Een simpele smartphone video kan net zo goed werken.

Variatie is belangrijk op social media. Het is makkelijk om lui te worden op social media. Maar, je wilt er wel voor zorgen dat je volgers zich niet gaan vervelen. Hier zijn wat tips om voor Instagram inspiratie te krijgen, zodat je steeds weer met een vers idee zichtbaar bent. Er zijn geen regels voor — je merkt wat werkt door te experimenteren:

  • Promoot je producten met foto’s en video’s
  • Geef je volgers een exclusief kijkje achter de schermen in het dagelijks leven van je bedrijf. Maak een video van je teamlunch of interview spontaan je collega’s om meer van de “gezichten” te laten zien die achter je bedrijf zitten
  • Begin wedstrijden, promoties en weggeefacties.
  • Plaats foto’s en video’s van klanten die je product gebruiken.
  • Deel beoordelingen van echte klanten.
  • Inspireer volgers met citaten en gedachten.
  • Let op feestdagen en evenementen, zodat je inhoud deelt over onderwerpen waar je volgers mee bezig zijn.

Hoe vaak zet je iets op Instagram?

Ook hier zijn geen vaste regels voor. Er zijn mensen die zeggen dat het algoritme het best werkt met 10 berichten per dag. Leuk hoor, maar daar moet je wel tijd voor hebben. Trouwens, Instagram heeft die beweringen nooit bevestigd, dus je weet niet eens zeker of je bedrijfsaccount er iets aan heeft.

Wat we wel weten is dat het belangrijk is om regelmatig iets op Instagram te zetten. Om je bedrijf te laten groeien, is het goed om te beginnen met 5 keer per week iets delen. Dat kan een mix zijn van normale foto’s, stories, live bijdrages en uitzenden op IGTV.

Hoe word je ontdekt op Instagram?

Gevonden worden is belangrijk, zeker als je net begint met je zakelijke Instagram. Hier zijn een paar tips om het bereik van je berichten te vergroten:

  • Gebruik #hashtags zodat je berichten terecht komen bij mensen die jou niet volgen, maar die interesse hebben in het onderwerp. Je kunt tot wel 30 hashtags per bericht gebruiken.
  • Gebruik alleen hashtags die relevant zijn voor je bedrijf of voor een specifiek bericht. Vermijd heel algemene hashtags: die gebruikt iedereen en de kans is groot dat je alsnog verdwijnt in een zee van berichten. Probeer liever een combinatie van hashtags specifiek voor je bedrijf en een paar voor het bericht zelf. Voor een personal trainer is #fitness vanzelfsprekend. Maar, zet er ook bij welke technieken je aanbiedt, zoals #pilates, #crossfit of #freeletics.
  • Zet hashtags ook in je stories zodat ze meer mensen bereiken, net zoals normale berichten. Volgers kunnen accounts volgen, maar ook specifieke hashtags waar ze interesse in hebben.
  • Tag je locatie. Als je een locatie hebt die mensen kunnen bezoeken, zoals een sportschool of een winkel, kun je je locatie taggen zodat mensen je makkelijk vinden.

Instagram trends voor 2021

  • Gebruikers zijn nog steeds dol op video’s! Video’s worden meer bekeken dan alle andere soorten inhoud op Instagram, dus het algoritme geeft ze voorrang. Video’s maken duurt langer en je moet wat dingen bijleren, maar video werkt wel goed om meer aandacht te krijgen en je account fris te houden!
    Je kunt video op allerlei manieren gebruiken op Instagram: standaard videoberichten, video in je Stories, IGTV, video-advertenties, korte video’s met de Boomerang app, time lapse video’s of slow motion clips. Die kun je allemaal zelf met je telefoon maken!
  • Insta Stories worden populairder dan normale berichten. Instagram voorspelt dat gebruikers meer tijd besteden aan het bekijken van Stories dan aan het scrollen door hun normale feed. Het heeft dus zin om regelmatig Stories te publiceren om je bedrijfsaccount in beeld te houden. Gelukkig verwachten volgers hier geen superkwaliteit. Je kunt ook foto’s en video’s gebruiken die je tijdens je alledaagse taken maakt.
  • Story Highlights geven je de kans om je favoriete Stories voor altijd te houden. Net als als gepinde Tweets of Snapchat Memories kun je je favoriete Stories vastzetten op je Instagram profiel. Gebruik ze om je volgers over je bedrijf, je producten en je aanbiedingen te vertellen.
  • Meer interactie. Mensen brengen meer en meer tijd door op Instagram. Je volgers zien dus ook meer van je bedrijf. Gebruik polls, vragen en andere opties in Instagram Stories om meer met je klanten in gesprek te gaan.

Ik hoop dat deze tips nuttig voor je zijn en dat ze je inspiratie geven om Instagram voor je bedrijf te proberen. Als je klaar bent om te beginnen, ga ervoor! Volgende week kun je dan met mijn gids voor Instagram-statistieken lezen hoe je je zakelijke Instagram account optimeert.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.