6 Tools voor zakelijk netwerken die je nog niet geprobeerd hebt

Zakelijk netwerken: 6 alternatieven voor LinkedIn

Wil je werken aan je bekendheid en verbinding maken met andere ondernemers. Dan kom je al snel bij LinkedIn uit. Toch zijn er meer manieren om je zakelijke netwerk te vergroten. Zo’n netwerk is voor een zzp’er of een klein bedrijf goud waard, dus het is de moeite waard om een manier van netwerken te vinden die past bij jou als ondernemer.

1. Word lid van zakelijke groepen op Facebook

De meeste zelfstandige ondernemers kunnen je vertellen dat mond-tot-mond reclame de beste vorm van marketing is. En je hoeft je niet bij een netwerkclub aan te melden om nieuwe zakelijke verbindingen te leggen. Er is voor bijna alles wel een Facebook-groep, dus ook voor jouw vakgebied of regio. Zeker als je al een Facebook-pagina hebt, is Facebook een goede plek voor zakelijk netwerken.

Voor mij als tekstschrijver zijn The Copywriter Club en Microcopy & UX Writing bijvoorbeeld favoriete groepen. Ik kan er met andere professionals de tekstnerd uithangen. Vind groepen die bij jou passen door te zoeken naar je werkveld en een regio, bijvoorbeeld “verloskundige Utrecht” of “lifecoach Friesland”. 

TIP: Pas op voor groepen zonder moderator of met veel spam. Daar vind je waarschijnlijk veel advertenties en nep-profielen. De betrouwbare groepen vragen je om een paar simpele vragen te beantwoorden als lid wilt worden. Zo herken je dat de moderatoren actief met de groep bezig zijn.

2. Bied je diensten aan een goed doel aan

Is er een lokale stichting die je hulp wel kan gebruiken? Als bijvoorbeeld de teksten voor een website vol fouten zitten of de organisatie moeite heeft om regelmatig op social media te posten. Zoek een gelegenheid om je diensten gratis aan te bieden: zo geef je aan een goed doel en heb je meteen een extra project om in je portfolio op te nemen.  

Contact met een goed doel dat voor jou ook belangrijk is, geeft ook nog eens extra voldoening. Je kunt goede doelen vinden via het CBF of het ANBI.

3. Word gast op de radio of in een podcast

Er was een tijd waarin je bekend of zelfs beroemd moest zijn om als gast op de radio te komen. Nu is er voor bijna iedere interesse een podcast. Als gast optreden in je favoriete podcast is een hele goede manier om je expertise te delen, bekender te worden en natuurlijke banden te leggen met mensen die dezelfde interesse hebben (zelfs als je ze niet zelf ontmoet). 

Extra handig dat interviews op afstand tijdens corona de norm zijn geworden. Dat scheelt reistijd en het is makkelijk om afstand te houden!

Laat je netwerk weten dat je te gast wilt zijn in een podcast. Als je regelmatig zelf luistert, kun je ook via de show of via social media contact opnemen met de presentator. Stuur bijvoorbeeld een link naar je perskit zodat de redactie een goed idee krijgt wie je bent en wat je zoal doet.

In de meeste podcasts krijg je een kans om jezelf een beetje te promoten of vertelt de presentator meer over wat je doet. Denk er dus aan dat je je website en je social media noemt zodat luisteraars je weten te vinden. 

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

4. Word lid van Slack-groepen met interessante mensen

Wat zijn Slack-groepen?

Slack is een soort zakelijk WhatsApp. Grote en kleine bedrijven gebruiken de dienst dagelijks voor werkchats en om samen te werken. Kijk je een beetje verder, dan zie je dat er ook honderden kleine community’s zijn die via Slack informatie over hun niche uitwisselen. Ze bespreken er problemen, delen opdrachten en helpen elkaar. 

Waarom zou je lid worden?

Als freelancer zie ik de mensen in mijn Slack-groepen als een soort collega’s. We raden elkaar aan bij klanten, kletsen alsof bij de koffiemachine staan, helpen elkaar door uitdagende tijd voor freelancers en organiseren bijeenkomsten en conferenties. Het is een spannende ondernemersgroep die elkaar steunt en de leden helpt groeien in hun werk.

Wat maakt Slack-groepen anders dan Facebook of andere forums? Moeilijk te zeggen… Ik denk dat het aan de variatie ligt, met ondernemers uit verschillende landen en met verschillende achtergronden die Slack dagelijks gebruiken. Die mensen zitten al in ‘werkmodus’, de serieuze groepen screenen hun leden en je krijgt er geen spam of advertenties zoals bij veel andere online netwerken. 

Hoe begin je?

Om lid te worden van een Slack-groep heb je een uitnodiging van een groepslid nodig of een aanmeld-link. Slofile.com is een goede plek om te zoeken naar passende Slack-groepen. Je kunt natuurlijk ook Googlen, bijvoorbeeld “Slack-groepen voor yoga instructeurs”. Er zijn groepen voor iedereen, van webshop-eigenaren tot software-ontwikkelaars. De meeste zijn gratis, sommige vragen een kleine bijdrage.

5. Overweeg een coworking space

Tijdens corona is het natuurlijk geen goed idee om andere mensen op te zoeken. Na de crisis kan het juist heel goed zijn voor je netwerk. 

Als je het gezelschap van werken op kantoor mist, kan een flexwerkplek, een creatieve werkplaats of een gedeeld kantoor helpen bij de eenzaamheid van eigen baas zijn. Je legt er andere contacten dan op een netwerkbijeenkomst. Hoewel je minder mensen ziet, leer je die mensen wel beter kennen. 

Wat voor werkplek je kiest, hangt van je prioriteiten af. Wil je nieuwe klanten ontmoeten of juist steun zoeken bij andere ondernemers? Voor klanten kun je het beste een plek zoeken waar iedereen verschillende zakelijke diensten biedt. Sommige gedeelde kantoren zoeken huurders zo uit dat geen twee ondernemers er hetzelfde product aanbieden. Het idee is dat ze dan werk aan elkaar door kunnen geven.

6. Praat mee op Twitter Chats

Ook nu Facebook en zakelijk Instagram groeien, is Twitter nog steeds populair. De limiet van 280 karakters maakt het een goede plek voor schrijvers, performers en andere creatievelingen om elkaar op te zoeken. En Twitter Chats brengen daar structuur in. 

Een Twitter Chat is een soort netwerkbijeenkomst zonder de saaie introducties. Verder gelden eigenlijk dezelfde regels: het is niet bedoeld voor verkooppraatjes, maar om in gesprek te komen met interessante nieuwe mensen. In een Twitter Chat worden gedeelde interesses besproken, bijvoorbeeld nieuwe regels voor een bepaald type ondernemer. 

Meestal heeft een Twitter Chat een vaste begintijd en eindigt de chat na een uur. Deelnemers gebruiken de hashtag van de chat en in hun tweets en antwoorden. Twitter Chats zijn een goede plek om ondernemers te vinden die hetzelfde doen als jij, nieuwe banden op te bouwen of op te vallen bij potentiële klanten.  

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Suzanne Al-Gayaar
Suzanne is tekstschrijver voor Jimdo. Tijdens het opzetten van haar eerste eigen bedrijf werd ze verliefd op het marketing-vak. Nu droomt ze over goede content en pakkende one-liners. Daarnaast eet ze mint snoepjes, rijdt ze paard en maakt ze wandeltochten met haar hond.