Hoe je als lokale ondernemer kunt concurreren met Amazon

Multinationals lijken overal te zijn. Je ziet de namen van grote bedrijven elke dag en het lijkt soms alsof lokale ondernemers nooit kunnen concurreren met merken als Nike, Microsoft, Amazon of IKEA. Maar, je kunt wel concurreren… juist door je als een lokaal bedrijf te gedragen.

Als kleine, lokale ondernemer met cosmeticaproducten heb je misschien niet hetzelfde marketingbudget als Nivea of Dove. Toch kun je wel concurreren met persoonlijkheid, lokale zichtbaarheid, productkennis en relevante advertenties. Dit is jouw gebied!

Er zijn veel lokale kansen die grote bedrijven niet kunnen gebruiken. Daar ligt ruimte voor jouw marketing als lokale ondernemer.

 

Concurreer met je sterke punten

Winkelketens hebben hun sterke punten en jij hebt ze ook. Het zijn waarschijnlijk wel verschillende sterke punten. Zorg dus dat je de concurrentie aangaat op gebieden waar je het sterkst bent.

Winkelketens – one size fits all

  • Hetzelfde aanbod overal
  • Groot marketingbudget
  • Groot bereik
  • Heeft veel klanten nodig om te groeien
  • Inwisselbare service en producten
  • Bureaucratisch

Grote bedrijven zetten vaak langzaam stappen. Iedere beslissing die ze maken wordt verspreid naar grote aantallen klanten, dus ze zijn voorzichtig. Ze gebruiken centrale bedrijfsprocessen om zoveel mogelijk te bereiken met zo min mogelijk werk.

Lokale bedrijven — uniek in de regio

  • Uniek aanbod
  • Klein marketingbudget
  • Klein bereik
  • Heeft weinig klanten nodig om te groeien
  • Persoonlijke service en unieke producten
  • Flexibel

Als klein bedrijf kun je unieke lokale producten verkopen en je service exact aan je klanten aanpassen. Je kunt investeren in meer persoonlijke banden en betere kwaliteit. Met aanpassingen in je marketing kun je van je bedrijf een vaste naam in de regio maken, waar klanten meer waarde aan hechten dan aan een grote keten.

7 manieren voor kleine bedrijven om te concurreren met grote ketens

We zetten 7 manieren op een rij hoe je lokale marketing kunt inzetten voor een klein bedrijf. Elke methode helpt om je positionering te verbeteren en je bedrijf sterker te maken op plekken waar grote ketens meestal zwak zijn.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

 

1 Verkoop een lokaal product met een uniek verhaal aan lokale klanten

Amazon en andere internationale giganten hebben succes met het verkopen van basisproducten: inwisselbare producten die iedereen overal kan kopen. Als lokaal bedrijf kun je concurreren door juist unieke producten aan te bieden.

Iedere supermarkt verkoopt brood. Meestal bieden alle filialen hetzelfde aanbod aan broden die allemaal in dezelfde bakkerij worden gebakken. Als lokale bakker kun je dat beter! Werk met ingrediënten van lokale boeren en onderzoek recepten voor typisch regionale broden. Je kunt zelfs samenwerken met het lokale historische museum en brood aanbieden dat al in de Middeleeuwen in de regio werd gegeten.

Als je een winkel voor kinderkleding hebt, leg dan kleding van lokale merken in de schappen. Als taxichauffeur kun je mooiere routes kiezen en je lokale kennis gebruiken om klanten op de handigste plekken af te zetten. Zulke lokale verhalen zijn ook geweldig om te noemen in de productbeschrijvingen op je website, om meer klanten tot een aankoop te verleiden.

Waarom werkt het?
Algemene producten zijn nuttig, maar vaak ook saai. Geef inzicht in je bedrijf en leg uit waarom je je eigen bedrijf startte. Door specifiek een lokaal product aan te bieden geef je klanten een extra reden om juist bij jou te kopen. Die focus op een lokaal product, met een echt lokaal verhaal, is iets dat grote bedrijven niet kunnen kopiëren.


https://www.facebook.com/Jimdo.Nederland/photos/a.272092676240901/2210003815783101/?type=3&theater

Bijvoorbeeld: iedere supermarkt verkoopt honing. In sommige supermarkten in Hamburg vinden klanten honing die gemaakt is door bijen in hun eigen buurt. De stedelijke bijenhouder geeft iedere soort de naam van de wijk waar de bijenkorf staat. Klanten kunnen die bijen dus in hun eigen tuin of op hun eigen balkon gezien hebben.

 

2 Reageer op lokaal nieuws

Grote ketens hebben liever standaard processes die ze kunnen opschalen en overal kunnen gebruiken. Ze starten misschien een campagne voor het WK of voor Koningsdag, maar ze reageren niet op een opgebroken weg in je wijk of op je lokale marathon. Dat kun jij wel!

Een paar voorbeelden:

Er worden twee kalfjes geboren in de lokale kinderboerderij. Dus in je lokale bakkerij maak je koekjes met zwart en wit glazuur. Aanbieding: 2 voor de prijs van 1! Ook verkrijgbaar bij de kinderboerderij.

Na een lange verbouwing gaat het zwembad in de buurt eindelijk weer open. Dus je zet een groot reclamebord voor je deur om iedereen eraan te herinneren dat jouw kinderkledingwinkel fantastische zwemkleding voor kids verkoopt.

Zie je Amazon al gebruik maken van die kansen? Ze weten niet eens dat deze dingen in je stad gebeuren! En hun marketing kunnen ze er al helemaal niet aan aanpassen. Jij kunt dat wel.

Waarom werkt het?
Lokaal nieuws heeft invloed op het dagelijks leven van de mensen in je regio. Als bedrijf kun je daar aandacht aan geven: verbind je bedrijf aan positief nieuws of bied oplossingen voor lokale problemen. Zo geef je klanten een reden om over je bedrijf te praten en laat je zien dat je onderdeel van de community bent.

 

3 Bied een andere ervaring

Wat grote ketens niet kunnen bieden zijn de service en kennis van een lokaal bedrijf. Medewerkers in een supermarkt worden betaald om producten te verkopen, niet om ze te maken. Ze kunnen een brood voor je snijden, maar weten niet hoe het gebakken is. Als lokale bakker weet je dat wel, zelfs heel gedetailleerd!

Je kunt exact uitleggen welk meel je voor welk brood gebruikt en welk brood geschikt is bij bepaalde allergieën. Je kunt rondleidingen door je bakkerij geven, workshops aan klanten aanbieden of een dag in de bakkerij organiseren voor kinderen in de zomervakantie. Daar worden ouders en kinderen blij van en dan komen ze graag als klant terug!

In een kinderkledingwinkel kun je een evenement organiseren voor ouders en kinderen om de nieuwe collectie te bekijken. Met advies en de gelegenheid om te passen heb je een voordeel tegenover grote online handelaren: daar worden heel veel producten teruggestuurd als ze toch niet passen.

Heb jij een werkplek als ondernemer die geschikt is bezoekers te ontvangen?

Waarom werkt het?
Je product is niet meer inwisselbaar als je iets aan de ervaring van de klant toevoegt. Zo geef je klanten een goede reden om een bijzonder product bij jou te kopen in plaats van iets algemeens bij een willekeurige grote keten.

En door dingen een beetje anders te doen geef je klanten een ervaring die de moeite waard is. Je klanten hebben iets bijzonders te vertellen en kunnen je daarom aanraden aan anderen. Iedereen kan meel in de supermarkt kopen, maar als je het zelf bij de molen is dat een reden om het verder te vertellen.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

 

4 Maak het persoonlijk

Hoe vaak zie je Bill Gates in je plaatselijke winkelcentrum? Mark Zuckerberg misschien? Jeff Bezos of Tim Cook? Bellen ze je weleens om over zaken te praten? Je gebruikt hun producten, maar je spreekt misschien nooit met iemand van hun bedrijf.

Als lokale ondernemer heb je de kans om een bekend en vertrouwd gezicht te worden dat mensen direct met je bedrijf verbinden. Je menselijke kant is voor klanten minstens zo belangrijk als je zakelijke kant: maak een praatje met ze, bied een glas water aan op een warme dag, vraag ze wat ze van je nieuwe zuurdesembrood vinden. Dat kost allemaal niet veel tijd, geld of moeite, maar je laat wel een persoonlijke indruk achter die grote winkelketens niet bieden.

Waarom werkt het?
Mensen voelen zich graag verbonden met andere mensen. Die verbindingen ontstaan niet vanzelf. Door actief mensen aan te spreken bouw je die verbinding op. Op de lange termijn heb je er meer aan om interesse te tonen dan om een product op te dringen.

Er zit natuurlijk nog een verborgen voordeel aan deze aanpak: als je de hele dag vriendelijk bent en verbinding aangaat, geven mensen die vriendelijkheid ook terug. Dat maakt het leven een stuk leuker voor iedereen!

 

5 Gebruik lokale keywords

Je bakkerij in Den Helder hoeft niet op te duiken als iemand een bakkerij zoekt in Vlissingen. Je wilt dat Google dat begrijpt. En Google begrijpt het! Als iemand een bedrijf met een fysieke locatie zoekt, geeft Google lokale bedrijven voorrang bij zoekers in die regio. Dus mensen Den Helder zien bakkerijen in Den Helder en mensen Vlissingen zien bakkerijen in Vlissingen.

Vraag je af waar klanten naar zoeken. In een grote stad kan het nuttig zijn om behalve je adres ook je wijk te noemen. “Bakkerij in Utrecht Overvecht” is toch een stuk preciezer dan “Bakkerij in Utrecht”.

Grote bedrijven kunnen die strategie moeilijker toepassen. Omdat ze overal zitten zijn ze voor geen enkele regio bijzonder belangrijk. Google’s algoritme laat ze alleen zien als ze een winkel of een kantoor hebben. Grote bedrijven hebben ook moeite met lokale keywords: hun website moet overal werken en kan zich dus niet op één regio focussen.

Werken met zulke lokale keywords is onderdeel van je lokale SEO. We gaven eerder al meer tips voor lokale SEO.

Waarom werkt het?
Lokale keywords helpen mensen in de juiste regio om je website te vinden. Als ze eenmaal op je website zijn, zorg dan dat ze daar duidelijk herkennen waarom ze je bedrijf moeten bezoeken. Je kunt Bedrijfsvermeldingen maken zodat Google je adres en openingstijden goed laat zien. Zo weten klanten precies waar en wanneer ze bij je terecht kunnen.

 

6 Adverteer in lokale media

Heeft je regio een lokale krant? Een regionale omroep? Grote bedrijven willen zo veel mogelijk mensen bereiken met zo min mogelijk moeite. Ze adverteren meestal niet in lokale media, omdat die een kleiner bereik hebben.

Daar ligt voor lokale ondernemers dus een kans. Lokale media bereiken de perfecte doelgroep: mensen uit je eigen regio. En zonder grote bedrijven om mee te concurreren zijn advertenties meestal heel betaalbaar.

Je kunt ook online advertenties kopen op de website van lokale media. Of probeer een lokale advertentie op Facebook: afhankelijk van je regio kun je voor € 25 al duizenden lokale Facebook-gebruikers bereiken.

Waarom werkt het?
Advertenties kun je specifiek richten op de doelgroep die je wilt bereiken. Met een slimme keuze voor lokale media en doelgroepen bereik je potentiële klanten zonder dat je met grote bedrijven hoeft te concurreren.

Een advertentie op een landelijke tv-zender bereikt miljoenen mensen die niet in je doelgroep passen. Laat de grote bedrijven daar hun geld maar uitgeven. Je bereikt voor minder geld een veel relevantere doelgroep door lokaal te adverteren.

 

7 Sponsor lokale sportteams of evenementen

Sponsoring is een goede manier om je bedrijf zichtbaar te maken voor potentiële klanten. Een lokaal voetbaltoernooi voor kinderen brengt bijvoorbeeld een boel ouders bij elkaar. Dus als je kinderkleding verkoopt, waarom zou je zo’n toernooi niet sponsoren in ruil voor een kraam naast de kantine? De organisatoren zijn blij met de sponsoring en jij krijgt de aandacht van de ouders.

Grote bedrijven investeren weinig tijd in lokale evenementen. Die zijn niet efficiënt voor ze: om echt verschil te maken moet een groot bedrijf zaken doen met honderden individuele organisaties. Een klein bedrijf heeft vaak genoeg aan 3 of 4 evenementen in een jaar. Best overzichtelijk dus.

Nog een paar ideeën:

  • bied je kantoor aan voor een lokale netwerkbijeenkomst
  • bouw het podium voor een lokaal festival
  • verzorg de lunch voor een vegan lifestyle-beurs
  • zet regelmatig gratis verse bloemen neer in een bruidswinkel
  • sponsor een lokaal sportteam

Sponsoring hoeft niet altijd geld te kosten. Vaak worden je tijd, moeite of een paar producten ook enorm gewaardeerd. Vooral producten doneren kan nuttig zijn: je kunt zo een grote groep mensen een gratis demonstratie geven.

Waarom werkt het?
Het sponsoren van lokale sportteams of evenementen verbind je bedrijf aan de waarden en de doelgroep van die teams of evenementen. Je kunt ermee beïnvloeden hoe mensen je bedrijf zien, een mix van bestaande en nieuwe klanten bereiken en meer bekendheid krijgen.


Grote, internationale ketens verdwijnen niet. En dat hoef jij ook niet. Er zijn voldoende kansen op succes. Niet ondanks, maar juist OMDAT je je als een klein, lokaal bedrijf gedraagt.

Je hoeft je niet klein te voelen naast een multinational. Als klein bedrijf bied je een ander product en een andere ervaring aan. Je hoeft je niet als Amazon te gedragen als je Amazon niet bent. Maak het kleine en lokale juist de kracht van je bedrijf en gebruik het als de basis voor je marketing.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.