Een online marketingstrategie in 5 simpele stappen

Een online marketingstrategie in 5 simpele stappen

Je hebt producten klaar staan om te verkopen en te verzenden, maar kopers heb je nog niet gezien in je webshop. Of misschien heb je een trouwe klantenkring, maar wil je meer mensen bereiken en meer verkopen? De oplossing ligt in marketing, dé sleutel tot de groei van je webshop. Voor je het nu benauwd krijgt: een online marketing strategie hoeft gelukkig helemaal niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn.

Wij hebben onze gebruikers en volgers eens gevraagd waar ze tegenaan liepen bij het promoten van hun bedrijf. De antwoorden waren duidelijk: voor de meeste ondernemers zijn meer klanten bereiken en meer producten verkopen de grootste uitdagingen.

Onderzoek marketing uitdagingen ondernemers

We hebben je gehoord! Daarom hebben we deze vijf eenvoudige stappen bedacht waarmee je in no-time de online marketingstrategie van je webshop van de grond krijgt. We leren je hoe je erachter komt wat het beste werkt om meer klanten te bereiken en je verkoop een oppepper te geven.

Tip: check voor meer info over het bouwen van een succesvolle webshop onze handige gids: Je eigen webshop in 5 simpele stappen.

Step 1: Gratis marketing: mond-tot-mond reclame

Als je net begint, is het natuurlijk zaak dat zo veel mogelijk mensen over je webshop horen. Vertel al je vrienden, familieleden, zakelijke connecties en zelfs je leveranciers dat je webshop online staat en geopend is. Vraag hen je webshop te bekijken, iets te kopen, en vraag vooral om feedback. Vaak komen eventuele problemen in je webshop hier al aan het licht.

Nog belangrijker: elke positieve ervaring inspireert je eerste klanten om hún vrienden en kennissen over jouw webshop te vertellen. Zorg dus dat ze iets hebben om over te praten (namelijk een geweldige ervaring), en dan heb je de eerste stappen voor je online marketingstrategie al gezet.

Step 2: Meld je aan voor Bedrijfsvermeldingen op Google (en op andere plekken)

Bedrijfsvermeldingen zetten je bedrijf op de virtuele kaart. Wordt je bedrijf bijvoorbeeld vermeld op Google Mijn Bedrijf, dan help je mensen je te vinden via zoekmachines en de belangrijkste info over je bedrijf in één oogopslag te zien. Het is bovendien gratis, en het helpt je SEO enorm als je actuele info te vinden is in Google. Daarover later meer. Ben je bezig met je online marketingstrategie, dan zijn bedrijfsvermeldingen onmisbaar.

Tip: Het kan nog sneller! Probeer Jimdo’s Bedrijfsvermeldingen maar eens. Met deze tool kun je al je info automatisch updaten op meerdere platformen.

Hou je bedrijfsinformatie up to date. Altijd. Overal.

Step 3: Gebruik social media marketing om nieuwe klanten te bereiken

Wil je je klantenbestand uitbreiden, dan kun je prima beginnen met wat betaalde reclame. Social media kunnen namelijk de perfecte manier zijn om precies de goede doelgroep te bereiken. Als je een ‘klantpersona’ voor je webshop hebt uitgedacht, weet je precies op wie je je betaalde advertenties moet richten. Denk bijvoorbeeld na over de demografische basisinformatie van je ideale klant – leeftijd, geslacht, locatie en interesses. Deze info kun je weer gebruiken om te bepalen hoe de ideale advertentie voor jouw ideale klant eruit moet zien. 

Veel social media tools, zoals Instagram Insights laten je gedetailleerde statistieken zien over de prestaties van je posts en advertenties. Dit wordt ook wel analytics genoemd en laat je zien welke online marketingmethodes het beste werken voor jouw webshop. 

Tip: Wil je meer weten over hoe je je bedrijf kunt laten groeien met social media, lees dan onze gids over social media marketing.

Step 4: Zet je nieuwe klantenbestand in

Nu is het tijd om je beste troef in te zetten om merkloyaliteit op te bouwen: de klanten die al graag bij je kopen. Als je eerste klanten beloont met extraatjes als kortingen of gepersonaliseerde verpakkingen, zullen ze zich gewaardeerd en gezien voelen, en graag bij je terugkomen.

Andere ideeën waar je aan kunt denken zijn het noemen van je klanten op social media en in nieuwsbrieven, of het sturen van persoonlijke bedankbriefjes. 

Tip: Testimonials zijn ook een geweldige manier om je klantenbestand uit te breiden. Klanten zullen eerder vertrouwen in een aankoop hebben als de webshop hen is aangeraden door vrienden of een andere betrouwbare bron. Vergeet hierbij ook de influencers op social media niet!

Stap 5: SEO vs. SEA: Wat is het en wat moet ik ermee?

SEO en SEA. Twee korte afkortingen die op de lange termijn een grote rol kunnen spelen in het succes van je online marketingstrategie: 

●   SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is een investering op lange termijn. Het goede nieuws is echter dat het geen investering is die geld kost. Het idee van SEO is om populaire en relevante zoekwoorden waar mensen naar zoeken op te nemen in de productbeschrijvingen, pagina’s en afbeeldingen in je webshop. Zelfs als je er maar een beetje tijd in steekt kun je al grote resultaten boeken. Daarover lees je meer in onze inleiding tot SEO.

●   SEA, of zoekmachineadvertenties (Search Engine Advertising) betekent dat je zoekmachines als Google betaalt om je advertenties te laten zien als mensen zoeken op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw webshop of producten. Doe je dit handig, dan is het een goede manier om je advertenties te laten zien aan potentiële klanten. 

Begrijp je eenmaal de zoekwoorden achter je webshop en je producten, en de klanten die je wilt bereiken, dan kun je SEO en SEA gebruiken om meer bezoekers op je website te krijgen.

Deze vijf stappen zijn een snel overzicht van de belangrijkste punten in je online marketingstrategie. Ga voor meer tips over ondernemen, websites bouwen en nog veel meer naar onze blog.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.