Laat klanten bestellingen in je webshop zelf ophalen

Laat klanten bestellingen in je webshop zelf ophalen

In de meeste landen zijn winkels intussen gedwongen om hun deuren te sluiten. Toch zien we ook steeds meer bedrijven die met slimme oplossingen toch hun producten online aanbieden. Dit café-restaurant in Delft bijvoorbeeld waar je een drankje voor een vriend aan je bestelling toe kunt voegen.

We willen meer mogelijkheden bieden om bedrijven online draaiend te houden, ook als klanten de winkel niet in mogen. Daarom hebben we Zelf ophalen toegevoegd, zodat je contactloos ophalen aan je klanten kunt aanbieden. Zo blijft je verkoop bestaan en hou je je klanten veilig.

Geef klanten de optie om producten op te halen

Nu iedereen afstand houdt, is dit de perfecte manier om jezelf en je klanten veilig te houden. Je kunt lokale klanten de optie bieden om hun bestelling voor je winkel (of waar je maar wilt) zelf op te halen. Stel eenvoudig instructies in voor tijd en locatie, zodat het allemaal goed loopt.

Als je een bestelling markeert als ‘klaar om op te halen’ krijgt je klant automatisch een ophaalbevestiging met de instructies die je hebt ingevoerd.

Wat zet je in je instructies?

  • Adres. Stel het adres in waar je klant de bestelling kan ophalen. Dat kan een ander adres zijn dan je winkeladres. Zet dat er dus duidelijk bij. Als een adres moeilijk te vinden is, noem dan herkenningspunten, bijvoorbeeld “de gele deur rechts”.
  • Ophaaltijd. Om drukte bij het ophalen te voorkomen, kun je iedere klant via een mail of bericht een eigen ophaaltijd geven. Je kunt ook afhaaltijden aangeven en met strepen op de stoep zorgen dat klanten in de rij netjes afstand houden.
  • Speciale aanwijzingen. Als je zware producten als meubels verkoopt, herinner klanten er dan nog even aan dat ze met passend vervoer komen, zoals een busje of een aanhanger.

Wat zijn de voordelen als je Zelf ophalen aanbiedt?

Zelf ophalen is voordelig

Je hoeft geen verzendkosten te rekenen of pakketbezorgers uit te zoeken. Je hoeft dus ook je prijzen niet te verhogen. Daar zijn klanten blij mee!

Zelf ophalen is handig

Klanten kunnen hun bestellingen ophalen wanneer het ze uitkomt. Of tijdens speciale afhaaltijden die in jouw schema passen! Ophalen is ook een goede optie voor zware producten waarbij bezorgen moeilijk of duur is.

Zelf ophalen is persoonlijker

We missen op het moment allemaal de uitwisseling met andere mensen. Afstand houden kunnen we niet veranderen, maar je kunt wel investeren in de band met je klanten in plaats van je pakketbezorger. Je persoonlijkheid is je kracht als lokale ondernemer. Laat die dus zien!

Waar richt je je ophaalpunt in?

De beste opzet voor je ophaalpunt verschilt per bedrijf. Hier zijn een paar ideeen :

  • Je winkelpand. Als je een winkelpand hebt, vraag klanten dan om te bellen als ze er zijn. Je kunt de bestelling dan op de stoep neerzetten en afstand houden, zodat de klant de bestelling kan meenemen. Zo kun je zelfs nog een praatje houden.
  • Je opslagruimte. Heb je een opslagruimte of een warenhuis? Zo’n ruimte is meestal goed te bereiken, heeft parkeerplek en ruimte om een afhaalzone in te richten.
  • Een kluisje of opslag met een codeslot. Als er kluisjes met codeslot in de buurt zijn, kun je de bestelling daar achterlaten en de code aan je klant sturen. Zo is het ophalen volledig contactloos.

Tip: Zet een Google Maps kaart op je website met de locatie waar klanten bestellingen kunnen ophalen.

Hoe werkt het?

Zo zet je het ophalen meteen aan in je webshop:

  • Klik op Webshop > Overzicht boven in de balk
  • Kies Verzending en btw
  • Vink Zelf ophalen aan en geef het ophaaladres en eventuele instructies op
  • Klik op Opslaan
  • Publiceer je website

Als je je shop met Creator hebt gemaakt, kun je ook ophalen aanbieden. Dat gaat zo.

Vind de beste manier om je producten aan te bieden

Als je een fysieke winkel hebt, is dit de tijd om creatief te worden. Je kunt vaak alsnog je producten aanbieden via een webshop.

Je kunt bijvoorbeeld tegoedbonnen verkopen voor het moment dat je winkel, restaurant of kapsalon weer open kan. Hou daarbij de richtlijnen van de Autoriteit Consument en Markt in het oog.

Je houdt zo je cash flow in leven en zodra het weer kan, kun je investeren in de band met je klanten. Misschien zitten daar zelfs nieuwe klanten bij, als mensen bonnen aan hun familie of vrienden hebben gegeven.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.