Hoe maak je een perskit voor je bedrijf

Hoe maak je een perskit voor je bedrijf

Online recensies en vermeldingen in de media zijn mooie gratis publiciteit voor je bedrijf. Dit zorgt voor verkeer naar je website, maar het doet nog veel meer: als belangrijke websites je bedrijf noemen, wekt dat vertrouwen bij mogelijke klanten.

Dus als journalisten online naar je op zoek zijn en een krappe deadline hebben, dan helpt het als je alle info die ze nodig hebben alvast klaar hebt staan.

Die info, ook wel perskit genoemd, kun je neerzetten op een perspagina. Een perskit op je website laat journalisten en bezoekers zien dat je een professional bent, en maakt het makkelijk voor de pers om over je te schrijven.

Dit moet je weten:

Wat is een perskit?

Een perspagina of mediakit is een pagina op je website waarop promotiemateriaal voor je bedrijf of merk staat. Een goede perspagina geeft journalisten hapklare info over je bedrijf of product, foto’s, logo’s en ander marketingmateriaal dat ze meteen kunnen gebruiken. Denk aan de boodschap die je wilt uitdragen, en zet citaten en statistieken op je perspagina die je boodschap onderbouwen.

Een pers is niet alleen handig voor de pers, maar ook voor mogelijke investeerders, partners of bloggers en influencers. Het is dus het handigst als je niet alleen belangrijke info toevoegt die voor iedereen nuttig is, maar ook meer specifieke info die afhangt van je doelgroep.

Wat zijn de voordelen van een perskit?

Je perskit is eigenlijk een soort cv van je bedrijf voor journalisten, uitgevers en marketeers. Wanneer je aan het netwerken bent, kun je altijd terugverwijzen naar je perskit. Op die manier hebben journalisten alles dat ze nodig hebben om je verhaal te vertellen en kunnen ze contact opnemen als ze nog vragen hebben. Hoe makkelijker je het mensen maakt, hoe sneller ze over je zullen willen schrijven!

Wat is het doel van mijn perskit?

Je kunt je perskit precies afstemmen op je marketingdoelen. Hoe je je content vormgeeft, hangt ervan af of je een nieuw product aan het lanceren bent, een evenement wilt promoten of een nieuw bedrijf of nieuwe vestiging hebt geopend. Zodra je je doel helder voor ogen hebt, kun je de benodigde info en foto’s verzamelen.

Hiervoor kun je bijvoorbeeld je perspagina gebruiken:

  • Lanceren van een nieuw product
    Je perspagina is dé plek om details over je nieuwe product of dienst te delen. Leg bijvoorbeeld de nadruk op de functies van je product, de prijs en hoe klanten met je in contact kunnen komen. Dit is ook een goede plek om producten of diensten die je al aanbiedt te promoten.
  • Promotie van een evenement
    Start je een nieuwe campagne, staat er een groot optreden voor de deur of organiseer je een tof event? Dan wil je natuurlijk dat mensen net zo enthousiast worden als jij. Een perspagina is een geweldige manier om details te delen met journalisten en nieuwsmedia in de buurt.
  • Een nieuw bedrijf starten
    Heb je net je bedrijf geopend of ben je naar een nieuwe regio verhuisd? Dan is dit het moment om jezelf en je diensten aan je nieuwe omgeving en de lokale pers voor te stellen.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Wat moet er in mijn perskit staan?

Wat je in je perskit zet, hangt natuurlijk van je doel af. Deze onderdelen vind je in elk geval in een goede perskit:

Het verhaal van je bedrijf
Dit is je kans om je missie en het “waarom” van je bedrijf met mensen te delen. Je kunt bijvoorbeeld kort de geschiedenis van je bedrijf beschrijven, je missie delen en vertellen welke producten of diensten je aanbiedt. Zorg dat alles past bij het doel van je perspagina. Het hoeft niet lang te zijn. Sterker nog, maximaal 100 woorden is perfect. Daarmee geef je journalisten in een notendop een overzicht van wat je doet.

Belangrijke feiten en cijfers over je bedrijf
Heb je cijfers die het doel van je perspagina ondersteunen? Zet ze online! Dit is je kans om bijvoorbeeld te laten zien hoe je groeit en hoe je bedrijf de branche verandert. Je kunt denken aan relevante punten als:

  • Waar bevindt je bedrijf zich?
  • Hoe lang bestaat je bedrijf al?
  • Hoeveel mensen werken er?
  • Hoeveel klanten heb je al kunnen helpen?
  • Welke subsidies heb je gekregen?
  • Hoeveel heb je de afgelopen jaren verkocht?
  • Heb je bijzondere klanten die je kunt noemen?
  • Ben je door de media geïnterviewd of is er over je geschreven?
  • Hoeveel volgers heb je op social media?

Tip: Probeer je cijfers in een infographic te zetten, zodat de info in één oogopslag te zien is. Bovendien is een journalist sneller geneigd een mooie infographic in een artikel te gebruiken.

Goede foto’s, logo, media en branding
De beste manier om journalisten aan te moedigen om over je te schrijven is te zorgen dat al het materiaal voor een goed artikel beschikbaar is. In een goede mediakit zitten logo’s, foto’s, infographics en zelfs promotievideo’s die de pers kan downloaden.

Je kunt het beste meerdere variaties online zetten, bijvoorbeeld verschillende formaten (.jpg en .png), allemaal in hoge resolutie, natuurlijk. Zorg dat je logo een transparante achtergrond heeft, zodat je afbeeldingen zowel online als in druk gebruikt kunnen worden.

Tip: Heb je richtlijnen voor hoe en waar bestanden gebruikt mogen worden, zet dan een link naar die richtlijnen op de pagina.

Ontwerp het logo waar je bedrijf mee opvalt.

Een paar links naar je social media mogen niet ontbreken. Heb je een bedrijfsaccount op Instagram? Laat een journalist daar niet zelf naar zoeken, maar zet een directe link op je perspagina. Als je account gelinkt of genoemd wordt in een online artikel zie je je Instagram statistieken omhoog schieten!

Info over je product of diensten
Dit is zeker relevant als je meer dan één product aanbiedt. Hier kun je meer details kwijt over wat je aanbiedt en wat elk product de klant op kan leveren. Denk ook aan info als prijs, maten, en materiaal. Speel je in een band, voeg dan een paar nummers toe via Spotify of YouTube zodat mensen je muziek kunnen beluisteren.

Tip: Als het een optie voor je is, kun je gratis samples weggeven om journalisten te verleiden je product te proberen en erover te schrijven.

Voorbeeld van een perskit van een band
Voorbeeld van een perskit van een band

Vermeldingen in de media
Deel artikelen, blogposts of interviews waarin je merk wordt genoemd. Naarmate grotere media je naam oppikken kun je deze vermeldingen een prominentere plek op je pagina geven en minder belangrijke weghalen. Dit is een voorbeeld van The Old Norse.

Voorbeelden van vermeldingen in de media van www.theoldnorse.co.uk
Voorbeelden van vermeldingen in de media van www.theoldnorse.co.uk

Contactinformatie
Top, journalisten vinden je bedrijf geweldig en willen over je schrijven. Wat nu? Ze willen misschien contact met je opnemen om je nog wat vragen te stellen. Zet je contactgegevens duidelijk op je perspagina, zodat ze niet hoeven te zoeken.

Zet alle info over je perscontact of marketingmanager op je site: naam, e-mailadres, telefoonnummer en locatie. Het is handig om een e-mailadres te hebben dat past bij je domein en merknaam. Dat zorgt er niet alleen voor dat je bedrijf betrouwbaar en professioneel overkomt, maar zorgt er ook voor dat je persvragen en vragen van klanten makkelijk uit elkaar kunt houden.

Persberichten
Persberichten kunnen helpen om te laten zien hoe het bedrijf zich ontwikkelt. Je kunt bijvoorbeeld productaankondigingen, samenwerkingen of bedrijfsupdates opnemen. Een persbericht is een goede manier om journalisten uit te nodigen een kijkje te nemen op je website en je perspagina.

Stel je team voor
Mensen zijn nieuwsgierig. Dus waarom stel je de gezichten achter je merk niet even voor? Voeg bijvoorbeeld een paar professionele foto’s toe en vertel hoe deze mensen hebben bijgedragen aan het bedrijf. Benadruk de aspecten die het doel van je perskit ondersteunen. Is je perskit gericht op de lancering van een nieuw product, dan kun je hier het hoofd Productontwikkeling voorstellen en laten zien hoe zij heeft bijgedragen aan je nieuwste product.

Tip: Zet een link naar je perskit in de footer van je website, zodat hij altijd zichtbaar is voor perscontacten of mogelijke partners en investeerders.

Hoe maak je je eigen perskit?

Een perskit heb je gelukkig zo gemaakt. Je volgt gewoon deze stappen:

  • Stap 1: log in op je website of maak een nieuwe website. Log in op je Jimdo Dashboard of maak een website aan.
  • Stap 2: maak een perspagina aan. Voeg een nieuwe pagina aan je website toe en zorg dat je hem een duidelijke naam geeft, bijvoorbeeld ‘Perskit’ of ‘Pers’.
  • Stap 3: voeg je content en media toe. Verzamel je foto’s, persberichten en andere relevante info op één plek. Je kunt de functie bestanden downloaden gebruiken om je bestanden toe te voegen zodat journalisten ze kunnen downloaden.
  • Stap 4: voeg een sterke CTA toe. Laat duidelijk zien hoe mediaprofessionals contact met je kunnen opnemen. Een goede contactknop moedigt journalisten aan je te mailen of bellen.

Maak je perskit nog beter met deze extra’s

  • Voeg veelgestelde vragen toe. Sommige vragen van de pers kun je vast wel voorspellen. Maak daar gebruik van en beantwoord deze vragen vast op je website. Dit helpt journalisten je te citeren in hun artikel en geeft jou de controle over het gesprek. Het bespaart ook nog tijd als je niet steeds dezelfde vragen hoeft te beantwoorden.
  • Testimonials. Krijg je positieve reacties van tevreden klanten? Zet deze dan op je website, bijvoorbeeld met naam, citaat en een foto. Dit kan wonderen doen voor je merk. Vergeet niet vooraf even om toestemming te vragen aan je klant. Je zou klanten ook korting kunnen geven als bedankje voor hun testimonial op je website.
  • Citaten. Heb je inspirerende citaten van je directeur? Voeg ze toe aan je perskit en een journalist kan ze direct kopiëren voor een artikel. Handig! Zorg wel dat de citaten relevant zijn voor het doel van je perskit.

Oh, en voordat je de media opzoekt, controleer nog even of je website verder helemaal in orde is. Check bijvoorbeeld of alle verplichte informatie in je Impressum staat.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.