Zo bereken je de prijzen in je webshop

Zo bereken je de prijzen in je webshop

De prijzen berekenen voor je producten is een basisstap als je een webshop opent. En zoals zoveel berekeningen kan dat veel ingewikkelder lijken dan het is. In dit artikel laten we je een simpele methode zien om verkoopprijzen te berekenen voor je webshop. 

Je vindt voorbeelden hoe je prijzen berekent, ziet het effect van kortingen en verzendkosten op je prijs en je kunt in onze calculator zelf de verkoopprijs voor je producten berekenen.

Aan de slag!

Een comfortabele prijs voor je klanten

De juiste prijs is hoog genoeg om winst mee te maken, maar zo laag dat je klanten bereid zijn om dat bedrag online te betalen.

Veel succesvolle webshops werken in een prijsbereik van 40 tot 200 euro. In dat gebied brengt iedere verkoop meestal genoeg winst om het de moeite van het verwerken, verpakken en verzenden waard te maken. Het bedrag is ook laag genoeg dat de meeste klanten bereid zijn om het uit te geven. 

Hoeveel zijn klanten bereid om te betalen?

Als je je prijzen vastlegt, kijk dan ook naar prijzen die je concurrenten vragen. Let extra op concurrenten die al lang in het vak zitten. Je weet natuurlijk niet precies hoe ze hun prijzen berekenen, maar je kunt er meestal wel op vertrouwen dat succesvolle webshops prijzen hanteren die de meeste klanten willen betalen.

Als je webshop eenmaal online is en loopt, kun je nog steeds experimenten met verschillende prijzen. Als je klanten bereid zijn om € 40 uit te geven voor je product, kopen ze het dan ook voor € 45? 

De waarde van een goede deal

Zou je een paar schoenen kopen voor € 2? Zou je dan goede kwaliteit verwachten? Hoe zit dat bij een paar schoenen van € 200? 

Als klanten verschillende webshops vergelijken, krijgen ze een gevoel van de prijs die zo ongeveer kunnen verwachten. Als je in jouw shop veel hogere prijzen hanteert, verwachten klanten misschien een kwaliteitsniveau waar ze niet voor willen betalen. 

Dat geldt omgekeerd ook: uitzonderlijk lage prijzen kun je soms beter verhogen om zo meer te verkopen. Een gangbare prijs wekt dan meer vertrouwen in je product.

Bij je ideale prijs krijgen klanten het gevoel dat ze net iets meer waarde krijgen dan waar ze voor betalen. Dat voelt als een goede deal.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Wat zegt je prijs over je merk?

Je prijzen wekken verwachtingen. Hoe je die verwachtingen waarmaakt, bepaalt hoe mensen je merk zien. Bij een goed luxe merk zeggen mensen: “Het is duur, maar het is het geld waard.” Bij een goede prijsvechter zeggen ze: “Ik kan altijd op de laagste prijs rekenen.”

Denk dus even na over het effect van je prijsstrategie op je merk

Basisberekening voor verkoopprijzen voor producten

De verkoopprijs voor je producten berekenen je met drie cijfers: 

  • kostprijs: hoeveel jij betaalt om je product te maken of in te kopen
  • winstmarge: het percentage winst dat je bij de verkoop wilt maken
  • btw: het btw-percentage dat je over de verkoop moet berekenen

Voeg eerst je winstmarge aan de kostprijs toe. Pas dan het btw-tarief toe.

Voorbeeld: 

Een paar schoenen heeft een kostprijs van € 25.
Je hanteert een winstmarge van 20%. 
Het btw-percentage is 21%. 

De prijs exclusief btw is dus: 

€ 25 * 1,2 = € 30

En de verkoopprijs inclusief btw is:

€ 25 * 1,2 * 1,21 = € 36,30

Je kunt verkoopprijzen voor je producten berekenen met deze calculator:

Als je je prijzen hebt berekend, kun je ze in je webshop gaan invoeren.

Hoe zit het met verzendkosten?

Verzendkosten worden normaal gesproken apart berekend. Als je je verzendmethode hebt gekozen, weet je hoeveel het kost om je bestelling te versturen. Die kosten hangen meestal van het gewicht en de grootte van het pakket af. Met slimme verpakkingen kun je die kosten laag houden. 

Sommige webshops maken bestellen extra aantrekkelijk door gratis verzenden aan te bieden. De webshop moet natuurlijk zelf nog steeds voor die verzending betalen, maar verdeelt de verwachte totale verzendkosten over alle bestellingen. 

Wanneer verdeel je de verzendkosten: 

  • als je ziet dat je duidelijk meer verkoopt met “gratis verzenden” 
  • als je je totale verzendkosten vooraf goed kunt voorspellen
  • als je verzendkosten hoog zijn vergeleken met de prijs van je product

Wanneer bereken je verzendkosten:

  • als je zowel verzenden als zelf ophalen in je webshop aanbiedt
  • als je webshop nieuw is en totale verzendkosten moeilijk voorspelbaar zijn
  • als je verzendkosten laag zijn vergeleken met de prijs van je product

Je kunt verzendkosten invoeren in de instellingen van je webshop.

Hoe werken kortingen?

Kortingen kunnen heel effectief zijn als je klanten het gevoel van een goede deal wilt geven. Je geeft klanten bijvoorbeeld dezelfde waarde voor een lagere prijs, als ze meteen bestellen. Die tijdelijke kortingen kan twijfelaars overhalen om te kopen, zodat ze het aanbod niet mislopen.

Een korting wordt altijd toegepast op de prijs van de bestelling. De verzendkosten blijven hetzelfde, ook voor afgeprijsde producten.

Je kunt werken met absolute kortingen of kortingspercentages. Een absolute korting verlaagt de prijs van de bestelling met een vast bedrag. Een kortingspercentage verlaagt de prijs met een vast percentage.

In dit voorbeeld zie je het effect van verschillende kortingen op de totale prijs voor je klant:

Verkoopprijs: € 36,30
Verzendkosten: € 5,00

Eindprijs zonder korting: 

€ 36,30 + € 5,00 = € 41,30

Eindprijs met een absolute korting van € 10,00: 

(€ 36,30 – € 10,00) + € 5,00 = € 31,30

Eindprijs met een kortingspercentage van 10%:

(€ 36,30 * 0.9) + € 5,00 = € 27,67

Kortingen zijn nog effectiever als klanten kunnen zien wat het product kost zonder korting. Je kunt dat in je webshop zichtbaar maken met doorgestreepte prijzen.

Meer informatie over kortingen vind je in onze gids over kortingsstrategieën voor je webshop.

Veelgestelde vragen over webshop prijzen

Prijzen zijn belangrijk voor webshopeigenaren. Er wordt dus veel over gesproken. Hier beantwoorden we een paar van de veelgestelde vragen. De antwoorden kunnen je helpen bij de beslissingen voor je eigen webshop.

Zijn lage prijzen beter om klanten te trekken?

Lagere prijzen hanteren dan de concurrentie is een strategie om klanten te trekken. Maar, prijzen bepalen ook voor een groot deel hoe klanten je merk zien. Voordat je je prijzen verlaagt, is het goed om te experimenteren met kortingen, zodat je het effect op je verkoop ziet.

Kan ik de prijzen in mijn webshop veranderen?

Ja, het is zelfs goed om je prijzen af en toe bij te werken. Je prijzen moeten meeveranderen met inflatie en veranderingen in de markt. Je kunt ook experimenteren met je prijs om te controleren of je prijzen nog steeds passen voor je doelgroep. Verander je prijzen niet al te vaak, zodat je terugkerende klanten niet afschrikt.

Zijn hoge of lage prijzen beter voor nieuwe webshops?

Lage prijzen kunnen klanten trekken en mensen helpen je shop te ontdekken. Hoge prijzen kunnen je neerzetten als een merk met hoge kwaliteit. Het belangrijkst is dat je prijsstrategie aansluit bij je merk en je marketing.

Moet ik btw opnemen in mijn prijzen?

In veel landen is het standaard dat prijzen inclusief btw getoond worden. Dat is ook goed om je klanten te laten zien dat je open communiceert over je prijs. Geef wel altijd aan dat de btw al in de prijs is opgenomen.

Moet ik dezelfde prijzen gebruiken als mijn concurrent?

Het is beter om je eigen prijzen te berekenen. Zo weet je zeker dat je prijzen gebaseerd zijn op jouw situatie en niet die van je concurrent. Je kunt prijzen ook gebruiken om verschil te maken tussen jou en je concurrent door duidelijk hogere of lagere prijzen te rekenen.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.