Waarom goede verpakking veel meer is dan bescherming voor je producten

Waarom goede verpakking veel meer is dan bescherming voor je producten

Verstuur je een bestelling naar je klant, dan komt je pakketje in een massa van miljoenen pakketjes. Bij het verwerken kan je pakketje door elkaar worden geschud, op de grond vallen of er kan een zware doos boven worden gezet. Toch is bescherming maar het begin: met de verpakking van je producten bepaal je hoe je klant je merk waarneemt. Van exclusief en luxe tot milieuvriendelijk en duurzaam, wat zegt je verpakking over je bedrijf? 

In dit artikel bespreken we hoe je producten veilig verstuurt, je verpakking bij je merk laat passen en klanten de beste eerste indruk geeft. We kijken voorbij de standaard kartonnen doos en zoeken naar een unieke ervaring waar je klant graag over praat.

1. Verpakking beschermt je product tijdens het verzenden

De eerste functie van verpakkingsmateriaal is bescherming. Als een bestelling onbeschadigd aankomt, verklein je de kans op retouren in je webshop. Je hebt dus een stevige, waterdichte verpakking nodig als buitenlaag en opvulmateriaal vanbinnen. Maar, gebruik niet zoveel verpakkingsmateriaal dat je klanten “wrap rage” krijgen: de woede en frustratie over het niet kunnen openen van een verpakking. 

  • Bestel testsets. Als kleine ondernemer kies je waarschijnlijk voor standaard verpakkingsmateriaal met je eigen vormgeving. Bestel altijd eerst testsets met verschillende formaten bij meerdere aanbieders. 
  • Denk voorbij de kartonnen doos. Een gepolsterde envelop of een flexibele plastic zak is geschikt voor veel kleine producten en kledingstukken. Omdat die verpakkingen zo licht zijn, blijf je in een laag verzendtarief. Zulke verpakkingen zijn ook perfect als je bestellingen in de buurt zelf bezorgt met de fiets.
  • Kies 3 of 4 standaardformaten. Zo ben je voorbereid op bestellingen met verschillende aantallen. Als een klant drie boeken bij je koopt, wil je die niet allemaal los moeten verpakken. Je zorgt zo ook meteen dat klanten zich niet ergeren aan een onnodig groot pakket.

Kies duurzame herbruikbare verpakkingen. Verschillende verzendbedrijven doen tests met herbruikbare verpakkingen. Postnl heeft bijvoorbeeld de herbruikbare “fashionpack” en ook Zalando test een verpakking die de klant terug kan sturen voor hergebruik.

Test je verpakking!

De meeste pakketjes worden met de hand of met een schaar opengemaakt.  

Een goede verpakking kan een klant makkelijk openmaken, zonder daarbij de producten te beschadigen. Zo test je je verpakking:

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

  • Pak een paar verschillende dozen in zoals je ze ook naar je klant zou sturen en plak ze dicht.
  • Probeer ze nu open te maken met je handen. Lukt dat? En hoe zit het als je een keukenschaar gebruikt?
  • Vraag vrienden en familie om ook te testen en vooral niet voorzichtig te zijn. Dat zijn je klanten waarschijnlijk ook niet. 
  • Laat een ingepakt pakket ook een keer hard vallen en zet het even onder de douche. Zo merk je hoe stevig en waterdicht een verpakking echt is. Je kunt dan de hoeveelheid opvulmateriaal aanpassen of een waterdichte binnenverpakking toevoegen.

Zo’n testronde laat je zien waar het mis kan gaan. Je kunt dan producten anders inpakken of aan de buitenkant van de doos een aanwijzing printen hoe klanten het pakket veilig kunnen openen.

2. Ontwerp verpakking die je merk laat opvallen in de massa

Je klant kijkt naar de bestelling uit. Als goed zichtbaar is dat het pakket van jouw webshop komt, is dat meteen het eerste vreugdemoment: mijn bestelling is er!

Een herkenbare verpakking heeft meer voordeel: tijdens het vervoer en het hergebruik van de doos blijft je merk zichtbaar. Klanten die bij vrienden een doos zien staan herkennen die ook meteen en het merkgevoel wordt nog eens versterkt. Onderzoek laat ook zien dat een mooie verpakking het beloningscentrum in onze hersenen activeert. 

Kies voor kleur

In 2018 werden er in Nederland 504 miljoen pakketjes vervoerd. Over de kleuren zijn geen cijfers bekend, maar maak eens een schatting: hoeveel van die pakketjes hadden een standaard witte of bruine verpakking? Je komt waarschijnlijk op een hoog getal uit. 

Je kunt dus opvallen met een bijzonder design aan de buitenkant. Standaard verpakkingen kun je meestal in alle kleuren laten bedrukken. Kies dus dozen in een van je huiskleuren. Daar val je al een stuk meer mee op. 

De HEMA doet dat bijvoorbeeld al jaren. Op hun witte dozen zit een vrolijke felrode opdruk die meteen de aandacht trekt. Meestal is een deel van de doos zo bedrukt dat je het kunt uitknippen om ermee te knutselen. Dat is leuk voor (volwassen) kinderen en je valt ermee op. Zo’n verpakking geeft klanten reden om over je te praten.

Kijk naar alle onderdelen van je verpakking. Ook een adreslabel of verpakkingstape kun je vormgeven. Laat bijvoorbeeld tape maken in een merkkleur of met je logo erop.

Ontwerp het logo waar je bedrijf mee opvalt.

Kies een opdruk

Je logo en merknaam laat je natuurlijk op de doos drukken. Je social media profielen zijn ook goed om te vermelden. Dat herinnert je klant aan social media en aan de mogelijkheid iets te delen over de bestelling

Een ander goed voorbeeld komt van e-bikeverkoper Van Moof. Bij het bezorgen vielen de zware dozen nogal eens op de grond. De e-bike kwam dan beschadigd aan en werd teruggestuurd. Van Moof had dus kosten aan beschadigde producten, verwerking en kosten van de retouren. Voor de klant was het ook een slechte ervaring

Als oplossing drukken ze nu een foto van een flatscreen tv op de buitenkant van de doos. Bezorgers zijn daar voorzichtiger mee, omdat ze weten dat de inhoud breekbaar is. Het aantal schadegevallen daalde met 75%!

Kies duurzaam

We noemden eerder al de herbruikbare verpakkingen. Ook voor verpakkingsmateriaal in de doos kun je een duurzame keuze maken. Wil je bijvoorbeeld een beschermlaag tussen verschillende producten in een pakket, kies dan voor groeipapier. Dat bestaat uit twee lagen papier met planten- of bloemenzaadjes daartussen. Na het uitpakken kan je klant met het inpakpapier planten laten groeien.

Lush doet dit ook goed. Alle online bestellingen worden verpakt in 100% gerecyclede dozen die opnieuw gerecycled kunnen worden. Het bedrijf heeft piepschuim ingeruild voor biologisch afbreekbare, plantaardige verpakkingschips die bij het groenafval kunnen. Die aanpak past bij de waardes en uitstraling van het bedrijf.

3. Je verpakking openmaken moet een beleving zijn

  • In een boekwinkel worden boeken meestal zo ingepakt dat je bij het openen meteen de voorkant ziet.
  • Op veel ingepakte producten staat een kleine aanwijzing waar je de verpakking het beste kunt openmaken.
  • Als je een pakketje uitpakt waar luchtkussens in zitten als opvulmateriaal ligt niet je hele huiskamer vol met plastic afval. 

Zulke kleine aanpassingen maken het voor je klant een stuk leuker om een pakketje uit te pakken. Dat is dus een goede gebruikerservaring.

Vermijd frustratie

Na uren voor de deur wachten liet de eerste koper van de iPhone 6 in Perth de telefoon vallen bij het openmaken. De doos ging niet soepel open, de klant zette daardoor teveel kracht en toen de doos openschoot, viel de telefoon. Dat is geen goede ervaring en vooral ongebruikelijk voor Apple. 

Juist Apple staat bekend om de aandacht die wordt besteed aan hoe het voelt om een nieuw product uit te pakken. Zelfs details als de geur en het gevoel bij het weghalen van een beschermfolie worden tot in de puntjes uitgedacht.

Een goede beleving begint bij het vermijden van bekende frustraties:

  • onnodig plastic
  • verpakkingen die je niet open krijgt
  • verpakkingen die het product beschadigen bij het openen 

Kijk bijvoorbeeld eens naar de voorbeelden van Pointless Packaging op Instagram. 

Maak indruk met het eerste wat de klant ziet

De klant opent de doos, kijkt naar binnen en ziet… een rekening en een retourformulier. Logisch, dat zijn de laatste dingen die bij het inpakken nog in de doos moesten. Toch was het voor de klant leuker geweest om als eerste het bestelde product te zien.

Als je de voorpret waar wilt maken is een neutrale verpakking niet voldoende. Daarmee stuur je de beleving van je klant niet. Denk even aan je innerlijke Marie Kondo: does this packaging spark joy?

Leg dus handleidingen, rekeningen en andere papieren als eerste in de doos, met je producten erbovenop. Klanten die een product vasthouden en kunnen voelen, geven het liever niet meer terug. Als verkoper is het dus beter dat je klant als eerste over het product nadenkt en niet over het aankoopbedrag of de mogelijkheid om het product terug te sturen.

De beleving maakt je merk

Met standaard verpakking gaat de aandacht alleen naar het product dat je verstuurt. Met kleine finishing touches maak je van het uitpakken een bijzondere ervaring die alleen jij met jouw merk kunt bieden. Maak je van het uitpakken een klein feestje, dan verbindt je klant die ervaring aan jouw merk.

Je kunt dat nog verder uitbouwen door een gratis testproduct mee te sturen. Je geeft de klant zo meer waarde dan die had verwacht, kunt meer producten onder de aandacht brengen en verkleint de kans dat de bestelling wordt teruggestuurd. En klanten vertellen anderen over goede ervaringen.

In plaats van een testproduct kun je ook een kortingscode voor een volgende bestelling in de verpakking leggen. Een handgeschreven kaartje met een vriendelijke boodschap is een goedkope manier om de aankoop persoonlijker te maken.

Verpakking is meer dan alleen bescherming

Natuurlijk wil je ervoor zorgen dat een product niet beschadigt in de post. Maar als je verpakking alleen als beschermingsmateriaal ziet, doe je je marketing en je klant tekort. Een goede verpakking brengt je merk onder de aandacht en maakt meteen een goede indruk op je klant.

Spekkoek verpakt als brievenbuspost

Je keuzes bij het verpakken van je producten spelen ook een grote rol bij het organiseren van je verzending. Zolang een pakje door de brievenbus kan, is verzenden veel eenvoudiger. Webshop indo-box.nl verstuurt bijvoorbeeld goed ingepakte spekkoek als brievenbuspost. Dat scheelt kosten en de klant hoeft niet thuis te zijn als het pakje wordt afgeleverd.

Begin met online verkopen. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.