Hoe gebruik je testimonials om meer klanten te krijgen?

Klanten doen onderzoek online voordat ze iets kopen. Ze willen details weten en vragen zich af hoe goed of nuttig een aankoop in de praktijk is. Ervaringen van andere klanten helpen enorm bij de uiteindelijke keuze.

Dat kunnen citaten van tevreden klanten op je website zijn, maar ook beoordelingen op andere platformen. In dit artikel laten we zien hoe je meer ervaringen van klanten verzamelt en hoe je die inzet als testimonials voor je bedrijf.

Testimonial: betekenis in het kort

Een testimonial is een kort citaat van een tevreden klant. In je marketing gebruik je ze als referenties om nieuwe klanten te overtuigen. Meestal wordt de Engelse term gebruikt, maar sommige artikelen gebruiken als Nederlandse vertaling ‘referentie’, ‘getuigenis’ of ‘beoordeling’.

Als je je website als cv ziet, dan zijn de testimonials je referenties van eerdere werkgevers.

Wat doen testimonials van klanten voor je bedrijf?

Tevreden klanten zijn cruciaal in de groei van elk bedrijf. Ook nu veel bedrijven vooral digitaal werken zijn aanbevelingen waardevol. Mond tot mond reclame werkt nog steeds! Op je website kunnen testimonials van klanten je helpen met je SEO en andere bezoekers overtuigen om klant te worden.

  • Wek snel vertrouwen. Ervaringen van andere klanten stellen gerust: iemand heeft dit al geprobeerd en was er blij mee. Dat werkt vooral als die andere klant dezelfde problemen wilde oplossen die een nieuwe klant heeft.
  • Lever sociaal bewijs. Sociaal bewijs is onafhankelijk bewijs dat je product waarmaakt wat je belooft. Bijvoorbeeld: Als een klant zegt: ‘Met Product X kon ik dit probleem oplossen. Ik vind het een stuk beter dan alle andere oplossingen op de markt, omdat…’ is dat sterker dan wanneer je zelf zegt: ‘Ons product X lost dit probleem op.’
  • Laat zien dat je een expert bent. Wie zou je eerder vertrouwen? Iemand die beweert een expert te zijn of een expert waar al je vrienden fan van zijn? Testimonials helpen je om duidelijk dat te maken dat je weet waar je het over hebt, zonder lange saaie verhalen.
  • Verhoog je conversie. Sommige bezoekers zijn meteen klaar om te kopen. Andere moeten eerst nog besluiten of jouw bedrijf de juiste keuze is. Met een goed geplaatste testimonial overtuig je de twijfelaars om klant te worden.
  • Verbeter je SEO. Heb je goede beoordelingen op Facebook, Amazon of Google? Die helpen je SEO zodat meer klanten je vinden. Denk er wel aan om een link naar je website in je profiel te zetten!
Als je je bedrijf begint, kun je misschien nog niet meteen testimonials verzamelen. Maak eerst een paar klant gelukkig en vraag ze dan om een testimonial.

7 tips voor het werken met testimonials van klanten

Positieve testimonials helpen je bedrijven op verschillende manieren. Hier zijn tips hoe zulke testimonials van je klanten krijgt.

1. Vraag om een testimonial als je je product levert

Dit is een moment waarop klanten heel enthousiast zijn. Het perfecte moment dus om een citaat te vragen. Goede kans dat je klanten in hun eigen woorden dingen zeggen als ‘Wauw, dit is nog beter dan ik had verwacht!’ of ‘We zijn er echt superblij mee. Dit is precies wat we wilden!’

Ben je bijvoorbeeld freelance designer dan kun je de vraag aan je e-mail toevoegen als je het uiteindelijke ontwerp aflevert:

“Nog een keer dankjewel voor de opdracht. Ik hoop dat je blij bent met het eindresultaat! Ik ben ook benieuwd hoe je het vond om met me te werken en of er dingen zijn die ik kan verbeteren. Je feedback helpt me om meer leuke klanten zoals jij te vinden en beter werk voor ze te maken.”

Maak de vraag om een testimonial een standaard onderdeel van je werkproces, zodat je altijd een passend citaat hebt om in je marketing te gebruiken.

2. Vraag altijd om toestemming

Vraag altijd om toestemming van de klant voor je een citaat als testimonial op je website zet. Als je niet zeker weet welke toestemmingen je nodig hebt, haal dan juridisch advies.

Tevreden klanten geven meestal graag toestemming. Mocht er later onduidelijkheid ontstaan, dan is het wel zo handig om die toestemming zwart op wit te hebben. En een klant kan de toestemming natuurlijk ook weer intrekken.

3. Maak meer indruk met een foto of logo

Klanten vertrouwen echte mensen. Een portretfoto van je klant naast een citaat verhoogt de geloofwaardigheid van je testimonial en helpt bij het opbouwen van vertrouwen. Als je meer met bedrijven dan individuele klanten werkt, kun je ook vragen of je het bedrijfslogo mag gebruiken. Dat laat zien dat het citaat serieus is, net zoals je bedrijf.

4. Bied een ruil aan

Een kleine beloning in ruil voor een beoordeling (positief of negatief) helpt als je meer testimonials wilt verzamelen. Dat kan bijvoorbeeld een korting voor een volgende bestelling zijn. Klanten zijn er ook blij mee. Niet iedere beoordeling die je zo krijgt is positief of nuttig als testimonial. Je krijgt er wel een boel feedback door.

5. Stimuleer eerlijke meningen

Vraag je klanten niet alleen wat ze goed vinden, maar ook wat je kunt verbeteren. Zo laat je zien dat hun mening belangrijk voor je is en krijg je eerlijkere en nuttigere feedback.

6. Maak het zo makkelijk mogelijk

Zorg dat je klanten zo min mogelijk moeite hoeven doen. Stuur bijvoorbeeld een mail met een link waar ze hun citaat achter kunnen laten. Of loop zelf door je oude mails en zoek er aardige dingen uit die klanten over je gezegd hebben. Dan hoef je ze alleen nog toestemming te vragen om die citaten te gebruiken, het creatieve deel heeft je klant al gedaan.

7. Vergeet Google, Facebook en andere platformen niet!

Testimonials op je website zijn nuttig, maar klanten zoeken op allerlei plekken naar informatie over je bedrijf. Je kunt op verschillende plekken ook verschillende doelgroepen bereiken.

Zoekt iemand bijvoorbeeld naar een cafe in de buurt, dan kan jouw cafe in Google opduiken, met de informatie uit Google MijnBedrijf. Zoekers zien dan hoeveel sterren bezoekers je geven en vinden commentaren van andere klanten. Een hoge beoordeling helpt je om vaker getoond te worden en meer kliks te krijgen.

Met Bedrijfsvermeldingen kun je al die profielen op een plek bijwerken. Informatie die je daar invoert wordt overal gesynchroniseerd. Bedrijfsvermeldingen vind je in je Dashboard.

Welke methode je ook gebruikt om je klanten om testimonials te vragen, het is altijd een goed idee om concrete vragen te stellen. Daar krijg je betere antwoorden mee. Bijvoorbeeld:

  • Welk probleem wilde je oplossen met dit product?
  • Heeft het geholpen?
  • Wat is je favoriete eigenschap of optie? Waarom?
  • Waarom zou je dit product wel of niet aanraden?

 

Hoe kun je testimonials op je website inzetten?

1. Zet testimonials op je prijzenpagina, productpagina’s, landingspagina en homepagina

Pagina’s waar je bezoeker overweegt om klant bij je te worden zijn goede pagina’s om testimonials te gebruiken. De ervaringen van je bestaande klanten helpen om nieuwe klanten over te halen.

Gebruik bijvoorbeeld de mening van een klant in je productbeschrijving. Of een citaat over je goede prijs-kwaliteit verhouding op je prijzenpagina. De beste testimonials spreken een beslissing aan waar bezoekers op die pagina over nadenken.

2. Kies gedetailleerde testimonials

Een bezoeker heeft het meeste aan specifieke resultaten en voordelen. Dat kunnen ook specifieke problemen zijn die andere klanten oplossen met je product. Zulke details geven bezoekers een concrete reden om je product te kopen.

Voorbeeld: “Ik hou van mijn werk. Echt. Maar ik haat administratie! Met dit product hoef ik 50% minder tijd aan administratie te besteden. Ik heb meer tijd voor mijn klanten en ik hou meer over aan het eind van de maand, terwijl ik minder werk. Daar zijn mijn kinderen ook blij mee.“

3. Zet een foto bij je testimonial

Een testimonial werkt omdat bezoekers er het verhaal van een echte andere klant lezen. Dat kun je benadrukken met een foto van die klant. Zo wordt je testimonial geloofwaardiger. Zet er misschien wat details bij zoals de naam en de baan van je klant. Bij testimonials van andere ondernemers is het wel zo netjes om een link naar hun website toe te voegen.

4. Gebruik testimonials niet alleen op je website

Heb je goede feedback gekregen? Laat iedereen het weten! Een goede tip voor freelancers en ZZP’ers is om testimonials op te nemen in het aanbod dat je naar een klant stuurt. Zo geef je jouw aanbod net even wat meer gewicht en kom je beter over. Het wekt vertrouwen bij klanten als ze zien dat anderen tevreden zijn. Een testimonial in je aanbod zien klanten juist op het moment dat ze een keuze moeten maken. Perfecte timing dus!

Het werkt trouwens ook prima op je social media kanalen of in flyers en brochures die je laat drukken. Eigenlijk overal waar je mensen wilt overhalen om klant bij je te worden.

View this post on Instagram

"Jimdo is perfect for people like me who get caught up in the details before they even start. You define the basics, are guided through the process, and get a lovely page in no time. Then all you have to do is adjust some details. It's great!" Thanks @feltro_handcrafted_feltrugs 🙌 Do you know someone that gets caught up in the details? 🔍 Sometimes just getting started is what counts! ✅ 👉Check out our new online store 🛒 (link in bio☝️) . . . . #jimdo #jimdodolphin #jimdocommunity #websitebuilder #resolutions #startsmall #tips #successtips #entrepreneur #entrepreneurship #entrepreneurlife #2019goals #nevergiveup #willjourney #motivationquotes #motivations #motivational_quotes #inspirationquotes #inspirationalquotes #inspirationeveryday #inspirationdaily #youcantoowithjimdo #kannstdumitjimdo #onlinestore #websitebuilder #websitedersign #webdesign

A post shared by Jimdo (@jimdo_official) on

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Bonus Tip: leer van beoordelingen die je concurrenten krijgen

Er is altijd ruimte voor verbetering, ook bij die concurrent die zo goed lijkt. Online reviews helpen je bij het analyseren van je concurrentie.

Zoek eens op Google, eBay of Amazon naar producten van je concurrenten. De meest reviews worden achtergelaten bij de meestverkochte producten. Kopers zijn daar meestal ook volkomen eerlijk (en vaak niet subtiel).

Zoek naar reviews als ‘Deze schoenen zien er goed uit, maar na een keer dragen zwommen mijn voeten in het zweet!” Of “Goedkoop schoonmaakbedrijf. Ze kwamen wel te laat en vergaten mijn spiegels en kasten af te stoffen.“ Aha! Zo zie je waar klanten het vervelend vinden als een concurrent zijn werk niet goed doet. Dan weet je dus meteen wat je moet benadrukken op je website of in je volgende verkoopgesprek!

Wil je meer doen met je tevreden klanten? In een eerder artikel legden we al uit hoe je van tevreden klanten merkambassadeurs maakt.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.