Wanneer gebruik je links op je website?

Met links breng je bezoekers makkelijk naar andere pagina’s. Je kunt linken binnen je eigen website, maar ook naar andere websites. Voor je bezoekers is dat handig, want klikken op een link is een stuk makkelijker dan het adres van een pagina intypen.

Op je eigen website kun je links dus inzetten om bezoekers makkelijk door je site te leiden. Google houdt ook van links: die laten namelijk duidelijk zien welke pagina’s bij elkaar horen.

Wat voor links kun je maken en hoe gebruik je ze het beste?

Wat voor links kun je maken?

Heel simpel gezegd: als iemand op een link klikt, dan gebeurt er iets. Meestal gaat de bezoeker naar een andere pagina.

Waar kun je naar linken?

Je kunt daarvoor verschillende types links instellen:

  • Pagina – opent een andere pagina op je website.
  • URL of e-mail – opent een pagina op een andere website of een nieuw e-mailbericht naar jou.
  • Boekingsdienst – opent een pagina voor een boekingsdienst als je die hebt ingesteld.
  • Opbellen – belt naar het telefoonnummer dat je instelt.

Opbellen is natuurlijk vooral handig voor je mobiele bezoekers. Op een laptop opent zo’n link bijvoorbeeld Skype of een vergelijkbaar programma.

link maken in website

Waar kun je een klikbare link van maken?

Je kunt links verwerken in knoppen en in teksten. In een tekst valt je link iets minder op. De link komt meer over alsof je extra informatie aanbiedt. Een knop is bedoeld om op te vallen en geeft bezoekers meer het idee dat ze erop moeten klikken. Knoppen zijn ook voor mobiele bezoekers handiger: ze zijn groter en dus makkelijker aan te tikken op een klein scherm.

Natuurlijk staan er ook links naar je pagina’s in je navigatie. Maar de aandacht van je bezoeker is bij de inhoud van de pagina. Een link die je daar aanbiedt valt dus veel meer op.

Maak duidelijk waar de link naartoe leidt

Voor je bezoekers is het fijn om van tevoren te weten wat er gebeurt als ze op een link klikken. Je kunt ze helpen door dat duidelijk te beschrijven. Een knop waar “Klik hier” op staat, vertelt een bezoeker niks over wat gebeurt na het klikken. “Bekijk ons menu” is heel duidelijk: als ik op deze link klik, zie ik het menu.

link maken in website

Wanneer gebruik je links?

Op een goede website heeft elke pagina een duidelijk eigen onderwerp. Schrijf je over dat onderwerp, dan kan het nuttig zijn om te verwijzen naar andere onderwerpen. In zo’n geval gebruik je een link.

Voeg waarde toe met je link

Een link moet altijd waarde toevoegen, voor jou of voor je bezoeker. Het liefst natuurlijk voor allebei.

Voor jou als eigenaar van de website hebben links in de eerste plaats waarde als ze bezoekers naar belangrijke plekken brengen. Met links kun je bijvoorbeeld een contactpagina of een boekingsdienst makkelijk bereikbaar maken. Elke link naar het doel van je website is nuttig. Met een goede tekst voor je link kun je bezoekers nog meer verleiden om op die link te klikken.

Andere links voegen waarde toe voor je bezoekers. Organiseer je een evenement, dan kun je bijvoorbeeld links toevoegen naar parkeermogelijkheden in de omgeving. Die link helpt je niet direct bij de doelen van je website, maar verhoogt wel de kwaliteit van je tekst.

Zet liever geen link in de eerste alinea

Links in de eerste alinea op een pagina staan vaak een beetje raar. Je bezoeker opent de pagina en ziet als eerste de mogelijkheid om ergens anders naartoe te gaan. Alsof je een winkel binnenloopt en een medewerker wijst je als eerste waar de uitgang is. Dat voelt niet echt alsof ze je daar graag hebben.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Op een contactpagina kan het prima zijn om meteen een link te zetten naar je telefoonnummer of je e-mail. Daar moeten mensen niet zoeken, maar meteen contact kunnen opnemen.

Link naar subpagina’s met meer details

Bij elk onderwerp is maar een deel van je bezoekers geïnteresseerd in alle kleine details. Je kunt voor de details dan een eigen subpagina maken en een link naar die pagina maken. Zo zien al je bezoekers dat er meer informatie is. Bezoekers met interesse klikken op die link, andere bezoekers niet.

Hoeveel links moet ik gebruiken?

Voor het aantal links op een pagina is geen standaardregel. Dat gaat meer met gezond verstand. Zolang iedere link waarde toevoegt, zal geen bezoeker er moeite mee hebben. Als iedere link op een pagina alleen een marketingdoel heeft, vinden sommige bezoekers dat vervelend.

Voor je mobiele bezoekers kan het fijn om niet al te veel links dicht bij elkaar te zetten. Dan is er geen gevaar dat bezoekers per ongeluk de verkeerde link aantikken. Ook daar geldt: maak je beslissing met gezond verstand. Bij twijfel kun je altijd nog een paar mogelijke bezoekers om feedback vragen.

link maken in website

 

Interne links in de ogen van Google

Google houdt ook van links. Die laten zien welke pagina’s verbonden zijn. De woorden die linken zeggen iets over de inhoud van de pagina waar de link naartoe gaat. Met dat “linkprofiel” krijgt Google inzicht in wat er op je website gebeurt.

Een pagina op je website waar je meer links naartoe maakt, herkent Google als een belangrijke pagina. Voor de allerbelangrijkste pagina’s kun je links maken in de footer van je website. De footer komt op elke pagina terug, die telt dus extra zwaar mee.

Een goede vuistregel is om naar iedere pagina op minstens 3 andere pagina’s een link te maken. Zorg ook dat iedere pagina vanaf de homepagina in 2 kliks te bereiken is.


Wanneer gebruik jij links op je website? En wanneer doe je het juist niet?

 

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.