Zo schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina

Zo schrijf je een goede ‘Over ons’ pagina

We dagen je uit: leg uit wie je bent en wat je doet… en doe dat op één pagina op je website. Simpeler gezegd dan gedaan, toch? Daarom is je Over Ons (of Over Mij) pagina een van de moeilijkste om te maken. 

Hoe geef je een goede structuur aan wat je wilt zeggen? En hoe vind je er de passende woorden voor? We lopen door een aantal tips die andere ondernemers hebben geholpen en laten je voorbeelden zien van Over ons pagina’s die goed werken.

Wat wil je bereiken met je Over Ons pagina?

Je “Over Ons” pagina, “Over Mij” pagina of “Biografie”, is de pagina op je website waar je jouw verhaal kort en helder samenvat. Het is vaak een van de meestbezochte pagina’s. Wie er ook naar je site komt, mensen willen weten wie je bent en waarom je doet wat je doet. Maar er zijn nog een paar redenen waarom deze pagina zo belangrijk is.

  • Je wekt er vertrouwen mee. Bij een bedrijf dat ze nog niet kennen, willen veel mensen even weten dat het goed zit. Een pagina waarop je je ervaring en je verhaal vertelt, kan dan heel erg helpen.  
  • Je laat zien dat je weet wat je doet. Als je laat zien hoe je je kennis en ervaring hebt opgebouwd, maakt dat ook duidelijk dat je je vak verstaat, je doelgroep kent en kunt leveren wat je belooft. 
  • Je maakt het makkelijker om contact op te nemen. Niet iedereen grijpt meteen naar de telefoon. Een klant die weet wie er opneemt, vindt het meestal een stuk makkelijker je in te huren. 
  • Je verbetert je vindbaarheid in Google. Zoekmachines bekijken dagelijks miljoenen websites. Over Ons pagina’s helpen om die sites in categorieën op te delen en aan de juiste mensen te laten zien. Je helpt de zoekmachine dus om klanten naar je toe te sturen.

Die Over Ons pagina gaat dus eigenlijk niet over jou. Het gaat veel meer om de klant en hoe je die het gevoel geeft dat jouw bedrijf bij die klant past.

8 tips voor het schrijven van een Over Ons pagina voor je website

1. Maak hem zichtbaar

Te veel websites verbergen de link naar hun Over Ons pagina helemaal onderaan de website in een heel klein lettertype, als er al een link is. De zichtbaarheid van die link moet passen bij hoe belangrijk de pagina is. Voor de meeste websites zou die dus gewoon bovenaan in de navigatie moeten staan.  

2. Hou het simpel

Sommige bedrijven geven hun Over Ons pagina een creatieve naam: “Onze reis”, “Achter de schermen”, “Binnen kijken”… Dat klinkt voor jou leuk. Voor bezoekers die je bedrijf niet kennen is het vaak vooral onduidelijk. Ze verbinden die naam niet intuïtief met de informatie die ze zoeken. Zoekmachines vinden het ook ingewikkelder om zo’n pagina te plaatsen. “Over Ons”, “Over Mij” of “Wie wij zijn” is bekend en werkt goed.

3. Zet de belangrijkste informatie bovenaan

De geschiedenis van je bedrijf, je medewerkers en je uitbreidingsplannen zijn allemaal interessant. Maar niet het belangrijkst voor je bezoekers! Die zoeken vooral naar antwoord op deze vragen: 

  • Wie ben jij?
  • Wat doe je? Wat dienst of product bied je aan?
  • Hoe kun jij de klant helpen?

Je kunt die informatie samenvatten in een korte elevator pitch: twee tot drie zinnen in begrijpelijke taal. Die basisinformatie verdient een plek helemaal bovenaan je Over Ons pagina. Je vat er je hele bedrijf in samen.

Tip: voor sommige websites, zoals die van freelancers, artiesten of bijvoorbeeld portfolio websites, is je hele website een grote Over mij pagina. Lees in dat geval onze tips voor het maken van een goede CV website

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

4. Maak hem makkelijk leesbaar

Die kerninformatie kun je aanvullen met feiten over je bedrijf. Bied die informatie wel overzichtelijk aan als korte alinea’s met eigen tussenkoppen. Elk bedrijf heeft een ander verhaal, maar dit zijn koppen die je vaak tegenkomt:

  • Geschiedenis: een kort overzicht van wat er is gebeurd sinds de oprichting van het bedrijf.
  • Team: foto’s en mini-biografieën van je medewerkers of van jou als ZZP’er.
  • Producten/diensten: som op wat je aanbiedt en ondersteun dat met foto’s.
  • Succesverhalen: vertel over een paar momenten waarop je als ondernemer iets bijzonders bereikte en maak indruk op je lezers.
  • Wat klanten zeggen: voeg citaten of testimonials toe van tevreden klanten, zeker als die die al jaren zaken met je doen.

5. Vertel liever feiten dan mooie woorden

Schrijvers hebben het over “show, don’t tell”. Je wilt geen droge opsommingen van feiten en ook geen tekst vol onbegrijpelijk vakjargon. Je bereikt veel meer met een nuchtere, duidelijke uitleg die een leek kan begrijpen.

6. Laat de stijl van je bedrijf zien

Je laat je persoonlijkheid niet alleen zien met wat je vertelt. Welke woorden je daarvoor kiest, is minstens zo belangrijk. Zorg dus dat je schrijfstijl aansluit bij de persoonlijkheid van je bedrijf. Een gezellig café met een open haard en een spelletjeshoek schrijft anders over zichzelf dan een gerenommeerd onderzoeksinstituut. Het kan soms helpen om een lijst op te stellen met eigenschappen die je merk beschrijven en het gevoel dat je bij klanten wilt opwekken. Zo kom je zelf ook goed in de sfeer bij het schrijven van je Over Ons pagina.

7. Gebruik multimedia voor een nog beter verhaal

Tekst is belangrijk, maar meestal niet genoeg. Je brengt de pagina echt tot leven met foto’s, video’s en afbeeldingen. Volgens experts verwerken we visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekst. En heel veel onderzoek heeft aangetoond dat mensen langer blijven op pagina’s met video’s.

Vul je elevator pitch bijvoorbeeld met een korte video waarin je het werk van je bedrijf in actie laat zien. Voeg foto’s toe van je team en je producten of korte video-interviews met managers en klanten. Of maak een infographic waarop bezoekers herkennen hoe duurzaam de productie van je producten is. 

8. Werk je inhoud bij

Je bedrijf verandert met de jaren. Dus de pagina waarop je je bedrijf beschrijft moet ook veranderen. Loop elk half jaar even door de pagina heen. Dan kun je kleine dingen bijwerken en zorgen dat alle informatie recent is, nuttig is voor je bezoekers en je bedrijf nog steeds goed weergeeft. Je kunt die check bijvoorbeeld opnemen in je website onderhoud.

Goede voorbeelden van zakelijke Over ons pagina’s

Deze drie voorbeelden van Jimdo-websites laten elk in hun eigen stijl zien wie ze zijn en waar het bij hun bedrijf om gaat.  

Cosmeticabedrijf Bonda


Bonda maakt duurzame douchegel, shampoo en gezichtscrème. Op haar Over mij pagina legt ondernemer Annika uit hoe ze haar bedrijf begon, wat haar motiveert om juist deze producten te maken en hoe klanten contact op kunnen nemen. Simpel en heel effectief!

Over ons pagina van cosmeticabedrijf
Bonda legt op een simpele, effectieve Over Ons pagina de achtergrond uit achter de duurzame verzorgingsproducten die het bedrijf maakt. 

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Freelance kunstenaar Farina Hommes
Helder, kleurig en vol energie! De vormgeving van Farina’s Over ons pagina laat zien wat je van haar kunst kunt verwachten. Ze gebruikt de pagina om zichzelf voor te stellen, veelgestelde vragen te beantwoorden en ze zet er links bij naar haar webshop en haar nieuwsbrief. Het is een perfecte pagina voor klanten die haar voor het eerst tegenkomen.

Over ons pagina van kunstenaar
Een deel van de vrolijke, kleurige Over ons pagina van freelance kunstenaar Farina Hommes.

Modelabel Spectrum

Mode-ontwerpster Birgits Over ons pagina draait helemaal om de waardes en principes van haar bedrijf. Ze vertelt er wat ze belangrijk vindt en wat haar label anders maakt dan de fast fashion merken. Het is een heel overtuigende manier om je merk persoonlijkheid te geven en je doelgroep het gevoel te geven dat je ze begrijpt. 

Over ons pagina van modelabel
Caption: Een deel van de gedetailleerde Over ons pagina van modelabel Spectrum

Veelgestelde vragen over de Over ons pagina

Wat zet je op je Over ons pagina?

Je hoeft er niet je hele levensverhaal te vertellen. Begin met een korte beschrijving van wat je doet, waarom je dat doet en hoe je ervaring in je werkveld hebt opgebouwd.
In ons gids over het opbouwen van je merk bespreken we het in meer detail. Voor nu kun je dit als richtlijn gebruiken: 
Merkbelofte: Wat kunnen klanten altijd van je verwachten?
Missie en visie: Waarom doe je wat je doet? 
Jouw verhaal: Hoe ben je dit bedrijf begonnen? Veel mensen ondersteunen graag kleine ondernemers en je eigen eerlijke verhaal is de beste manier om een emotionele band met je klanten aan te gaan. Ze kunnen zich verbonden voelen met je bedrijf, maar ook een beetje met jou als persoon. 
Hier is een voorbeeld voor een maaltijdbezorger:

“Ik bezorg verse maaltijd bij drukke families in en rond Amstelveen. Van mijn werk in een schoolkantine heb ik geleerd dat gezonde maaltijden niet voor iedereen betaalbaar zijn. Daar wilde ik wat aan doen! Nu gebruik ik mijn ervaring van 20 jaar catering en mijn kennis als dietist om simpele, gezonde maaltijden te koken die voor iedereen betaalbaar zijn. Ik bezorg ze bij je thuis, zodat de hele familie samen een warme maaltijd kan eten. Hoe druk jullie ook zijn!”

Hoe schrijf ik een Over ons pagina?

Een van de beste manieren om je Over ons pagina te starten is een brainstorm. Gebruik bijvoorbeeld ons werkblad voor merkwaarden. Vink de waardes aan die bij jou en je bedrijf passen. Dan kun je gaan uitleggen wat jij doet waaraan klanten die merkwaardes herkennen.  
Als je een tekst hebt geschreven, kun je die op een Over ons pagina op je site zetten. Je kunt hem ook eerst laten lezen door vrienden, familie of klanten (soort gebruikerstest) om te zien wat zij ervan vinden.
Tip: Met Jimdo kun je een Over ons blok op je site zetten. Daar kopieer je dan je eigen tekst in en je Over ons pagina is klaar. We kunnen zelf de foto’s en teksten van je social media voor je ophalen als je nog sneller wilt werken. 

Hoe beschrijf ik mijn bedrijf het best?

Begin met bedenken wat je merk is. (Ja, je hebt al een merk, ook als je er nog niet aan hebt gewerkt) Ben je meer visueel ingesteld, dan kun je nadenken over je logo, kleuren, lettertypes en vormgeving. Wil je meteen aan de slag, dan kun je beginnen met het fotograferen van je werkproces. En heb je al een reputatie opgebouwd, dan is het verzamelen van testimonials een goede start om over je bedrijf na te denken. 

Wat is het verschil tussen een Over ons pagina en een Impressum?

In een Impressum gaat het over zakelijke feiten, zoals wie de eigenaar van de website is met heldere contactinformatie: je naam, adres, telefoon of email en je zakelijke gegevens zoals KvK-nummer en btw id. Die informatie is juridisch verplicht binnen de EU. Een Over ons pagina gaat minder om de harde feiten en meer om de indruk die je op je bezoekers wilt maken. Mensen kijken er omdat ze over je merk en je verhaal willen lezen. 
Tip: Gebruik Jimdo Juridische Tekstgenerator om een Impressum op te stellen dat voldoet aan de eisen van de AVG.

Checklist voor je Over ons pagina: 

  • Een leuke foto van jou
  • Een contactmogelijkheid
  • Een korte beschrijving van je ervaring
  • Waardes waar je in gelooft voor je bedrijf. 
  • Waarom je doet wat je doet. En waarom dat uniek is.

Vergeet ook niet het voordeel van een site die je zelf maakt en bijhoudt: je kunt hem altijd bijwerken. Het hoeft dus niet meteen 100% perfect te zijn. Terwijl je de avonturen van je bedrijf beleeft, kun je je Over ons pagina aanpassen wanneer je wilt.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.