We dachten allemaal dat snel weer over zou zijn. We blijven twee weken binnen en dan gaan we weer door zoals vroeger. Intussen is duidelijk dat het niet zo werkt. Als er langzaam weer deuren open gaan, stappen we met z’n allen in een anderhalvemetersamenleving.
Dat heeft gevolgen voor je bedrijf. In dit artikel kijken we specifiek hoe je je marketing kunt afstemmen op de anderhalvemetersamenleving.
Natuurlijk kijk je naar beschermende maatregelen op kantoor of in je winkel. Op je website maak je duidelijk dat je voorbereid bent en wat je van mensen verwacht. Zo laat je het juiste beeld zien, nog voordat mensen bij je op de stoep staan.
Bekijk de foto’s op je website
Vóór de anderhalvemetersamenleving zaten mensen vlak naast elkaar aan de bar, gaven ze elkaar een hand, omhelsden ze vrienden op straat. Tijdens de coronacrisis doen we dat allemaal niet. En ook als voorzichtig de deuren weer open gaan, moeten we het niet doen.
Op je website staan waarschijnlijk nog foto’s van voor de coronacrisis, met mensen die dichtbij elkaar staan bijvoorbeeld. Loop dus even kritisch door al je pagina’s heen. Foto’s waar je over twijfelt kun je beter vervangen. Zo laat je op je website meteen zien wat je van bezoekers verwacht.
- Foto’s met mensen. Staan die mensen te dicht bij elkaar? Dragen ze bescherming waar dat verplicht is? Doen ze dingen die je in je winkel of kantoor juist afraadt?
- Foto’s van je locatie. Heb je beschermende schermen geplaatst? Looplijnen op de grond gemaakt? Upload dan nieuwe foto’s waarop je maatregelen te zien zijn.
Als bedrijven weer open gaan, is dat voor iedereen een onzekere tijd. Er zijn nieuwe regels en niemand weet nog precies hoe het allemaal werkt. Op je website kun je twijfel wegnemen door te laten zien dat je locatie aan corona-maatregelen is aangepast. Klanten die dat online al herkennen hebben eerder het vertrouwen om langs te komen.
Weet je niet hoe je je locatie moet aanpassen? Kijk naar de protocollen die voor je sector zijn opgesteld. Denk vooral aan heel praktische oplossingen als schermen, gemarkeerde looplijnen en duidelijke afstand tussen werkplekken.
Speciaal voor contactberoepen
In veel sectoren is het bijwerken van foto’s een goede stap. Voor een contactberoep is het extra belangrijk: juist bij contactberoepen is er veel twijfel. Klanten weten niet precies welke regels er zijn voor jouw sector. Ze verwachten van jou dat je wel weet hoe je je bedrijf veilig runt. Laat dat dus op je website al meteen zien, want daar besluiten klanten of ze langskomen of niet.
Analyseer je taalgebruik
We hebben weken in een bijzondere situatie gezeten. Als bedrijven weer open gaan, willen we het liefst terug naar hoe het was vóór de coronacrisis. Toch wil je in de anderhalvemetersamenleving dat medewerkers en klanten zich anders gedragen.
Lees dus je website even door en controleer of je mensen niet ongewild het verkeerde signaal geeft. Veel beeldspraak en uitdrukkingen verwijzen naar aanrakingen. Die kun je vervangen door andere woorden met dezelfde betekenis.
We lopen er even hoofd, schouder, knie en teen doorheen. Dit soort uitdrukkingen kun je vervangen door andere woorden:
- aai over de bol geven — compliment geven
- de koppen bij elkaar steken — overleggen
- schouder aan schouder staan — steunen of bijstaan
- handen schudden — begroeten
- duwtje in de goede richting geven — aansporen
- steuntje in de rug — steun
Voel je hem? Normaal gesproken zijn het prima uitdrukkingen. Nu passen ze net even niet goed: je beschrijft iets wat nu niet kan. Klanten zullen best snappen wat je bedoelt en toch zegt iets in hun hoofd ‘Nee’ terwijl je ze op je website juist ‘Ja!’ wilt laten zeggen.
Extra voordeel: je vermijdt er de slechte grappen van sommige klanten mee.
Speciaal voor contactberoepen
Voor jouw beroep zijn die lichamelijke uitdrukkingen waarschijnlijk geen beeldspraak, maar een letterlijke beschrijving van wat je doet. Dan hoef je hier natuurlijk niks te veranderen. Sterker nog: een duidelijke uitleg kan juist helpen om mensen gerust te stellen.
Werk je contactinformatie bij
“Heb je vragen of wil je iets ruilen? Kom even langs in de winkel.” Dat kon je altijd prima op je website schrijven. Je laat ermee zien dat mensen welkom zijn. Klanten waren dan weer even in de winkel en zagen je producten. Misschien kochten ze meteen weer iets nieuws.
Nu is het juist zaak om het aantal mensen in je winkel te beperken, zodat iedereen afstand kan houden. Kijk dus wat je met je klanten kunt regelen via een telefoon- of videogesprek.
Op kantoor kun je doorgaan met vergaderingen via tools als Meet of Zoom. Misschien ben je er intussen zelfs zo handig mee geworden dat je je “Bel me terug” knop vervangt door een “Ik wil een videogesprek” knop.
- Kijk of je afspraken met zakenpartners kunt blijven vervangen door videogesprekken
- Zorg voor professionele profielen in chat- en videobeldiensten
- Laat bezoekers een videogesprek aanvragen via je website
- Kijk of je een online spreekuur kunt inrichten
- Zet je gegevens voor Hangouts, Zoom en andere videobeldiensten op je website en in je Bedrijfsvermeldingen
Communiceer regels en verwachtingen professioneel
Met meer mensen over de vloer wordt het moeilijker om afstand te houden. Herinner bezoekers er dus aan wat je van ze verwacht. Bordjes of posters in de zaak maken die gesprekken makkelijker: je hebt iets om naar te verwijzen.
- Maak je teksten vriendelijk en helder
Een bordje met “1,5 METER AFSTAND HOUDEN!!!!!” is helder, maar klinkt alsof je tegen je klanten staat te schreeuwen. Mensen weten intussen dat ze afstand moeten houden. Je hoeft ze er alleen aan te herinneren: “Hou je 1,5 meter afstand?” - Benoem letterlijk wat je van mensen verwacht
“Gebruik de vloersignalen om veilig te winkelen” klinkt als een speurtocht. “Volg de groene pijlen naar de kassa” is voor iedereen duidelijk. - Gebruik online en offline dezelfde teksten
Deel je aanwijzingen op social media en op je website als je open gaat. Mensen kijken vooraf op je website. Zorg dus dat daar dezelfde informatie staat als in de winkel of op kantoor. - Communiceer zo vroeg mogelijk
Staan mensen buiten in de rij voor je winkel? Hang de aanwijzingen dan buiten zichtbaar op. In de rij hebben klanten de tijd om er rustig naar te kijken. Dat scheelt binnen weer tijd en misverstanden.
Een snel geprint A4-tje uit de printer werkt prima als noodoplossing. Nu we langer afstand moeten houden, mag het er iets verzorgder uitzien. Zorg dat je logo en huiskleuren in je communicatie te zien zijn. Kijk nog even naar je tekst: die moet natuurlijk duidelijk zijn, maar ook de tone of voice voor je bedrijf gebruiken.
Verwacht je dat de regels voor je sector nog veranderen? Kies dan voor tekst die je makkelijk kunt aanpassen: zet je aanwijzingen op een tv, computer of tablet in de zaak. Of kies een creatieve oplossing als een letterbord of een projectie.
Speciaal voor contactberoepen
Klanten zijn blij als je je bedrijf weer mag openen. Ze zijn ook onzeker over wat er mag en kan. Sommige klanten hebben misschien verkeerde of verouderde regels in hun hoofd.
Vraag bij je branchevereniging naar het protocol voor je sector. Natuurlijk zorg je dat je zelf de regels goed kent, maar print het protocol ook uit om het in je zaak te leggen. Bij twijfel kun je makkelijk naar de officiële regels verwijzen.
Betrek je klanten
Als ondernemer is het zoeken hoe je je bedrijf kunt heropenen in de anderhalvemetersamenleving. We moeten met z’n allen het nieuwe normaal nog vinden.
Daarbij zijn je klanten een hele goede bron van informatie. Kijk welke regels mensen volgen en waar je ze steeds weer aan moet herinneren. Vraag je klanten wat ze van je maatregelen en informatie vinden. Vraag ze welke vragen ze hadden voor ze je kwamen bezoeken.
Die gesprekken laten je ook zien hoe je meer klanten kunt trekken en hun ervaring kan verbeteren. Klanten die meedenken komen ook graag even kijken wat je hebt verbeterd sinds hun vorige bezoek. Zo kun je klanten aan je bedrijf binden, juist nu je nieuwe klanten het meest kunt gebruiken.