Zo ontwerp je een prijzenpagina voor potentiële klanten

Zo ontwerp je een prijzenpagina voor potentiële klanten

Op je pagina met prijzen kunnen bezoekers producten vergelijken en kiezen wat ze willen kopen. Bezoekers willen op een prijzenpagina herkennen of je de juiste producten hebt en of ze het zich kunnen veroorloven om bij jou te kopen.

Als ondernemer heb je alle informatie al die klanten op die pagina nodig hebben: je kent je producten en je kent je prijzen. Je weet waarschijnlijk ook al wat klanten belangrijk vinden als ze iets bij je kopen.

Die informatie hoef je alleen nog te organiseren voor je bezoekers. In dit artikel leggen we uit hoe je met een prijzenpagina je klanten helpt in elke stap van hun aankoop.

Je vindt hier:

Hoe kopen klanten een product?

Hoe zoeken mensen naar een product? De meeste klanten kijken eerst rond: ze zoeken bij verschillende bedrijven en bekijken verschillende producten tot ze begrijpen welke opties er zijn. Dan vergelijken ze de details van interessante producten. Die details helpen om te kiezen wat ze precies kopen en bij welk bedrijf.

Hou jij ervan als je bedrijven naar hun prijzen moet vragen? En wat verwacht je als antwoord? De meeste klanten verwachten een verkooppraatje waarin bedrijven proberen om klanten hun duurste producten aan te smeren. Door je prijzen op je website te zetten geef je je klanten alle informatie die ze nodig hebben om zelf het product te kiezen dat ze nodig hebben.

Wat willen klanten in elke stap weten?

Rondkijkende klanten willen overzicht over al je producten. Ze willen herkennen of je een passend product voor ze hebt en welke producten in aanmerking komen. Je helpt ze met duidelijke namen en korte beschrijvingen voor elk product.

Vergelijkende klanten willen details vergelijken van meerdere producten. Ze zoeken naar verschillen tussen producten, zodat ze het juiste product kunnen kiezen. Je helpt ze met gedetailleerde producteigenschappen en aanbevelingen.

Kopende klanten willen jouw aanbod vergelijken met andere bedrijven. Ze zoeken naar heldere informatie over wat ze krijgen voor hun geld en willen het gevoel hebben dat ze een goede aankoop doen. Je helpt ze met duidelijke prijzen en informatie over wat inbegrepen is.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Hoe ontwerp je een prijzenpagina die in elke fase nuttig is?

Klanten bezoeken je prijzenpagina waarschijnlijk een paar keer. In elke fase zoeken ze er naar andere informatie. Om je prijzenpagina in elke fase nuttig te maken kun je rekening houden met het aantal producten dat je verkoopt, hoeveel details belangrijk zijn en hoe je klanten uiteindelijk besluiten om te kopen.

Er zijn verschillende ontwerpen die je als voorbeeld kunt gebruiken voor je prijzenpagina. Welke het beste past voor je website hang af van wat je bedrijf verkoopt.

Prijstabel

In een prijstabel is het makkelijk om verschillen tussen producten te vergelijken. Bij elk detail zien je klanten duidelijk welk product welke eigenschappen heeft. Bij het bekijken van je prijstabel maken klanten zelf in hun hoofd al een lijstje met ‘voors’ en ‘tegens’. Ze zijn dus al serieus aan het overwegen om iets bij je te kopen.

Je kunt kolommen gebruiken om alle informatie voor een product te verzamelen. Als je dezelfde productinformatie altijd op dezelfde hoogte in de kolom zet, maak je het makkelijk om te vergelijken.

Op kleine schermen passen de kolommen van een prijstabel niet naast elkaar. Ze schuiven dan onder elkaar. Het is dus goed om alle informatie over een product altijd binnen een kolom te houden.

Voorbeeld van een prijzenpagina met een prijstabel
Voorbeeld van een prijzenpagina met een prijstabel

Wanneer gebruik je een prijstabel:

  • als je weinig producten verkoopt
  • als elk product veel belangrijke details heeft

Overzicht voor rondkijkende klanten:

  • gebruik opvallende koppen voor de namen van je producten
  • zorg dat bezoekers zonder te scrollen een korte beschrijving kunnen lezen

Details voor vergelijkende klanten:

  • noem details zonder ze uitgebreid uit te leggen
  • zet links in de tekst naar pagina’s met meer uitleg

Prijsinformatie voor kopende klanten:

  • laat prijzen zien met een herkenbaar valuta-teken en noem eventuele aanvullende kosten
  • geef voor elke producteigenschap aan of die is inbegrepen als een klant koopt

Prijzenmenu

Het prijzenmenu is een gestructureerde manier om een groot aantal producten te laten zien. Je kunt er details in noemen die de meeste klanten al kennen. Termen als “Waterdicht tot 50 meter” of “Batterijen niet inbegrepen” hoef je niet uit te leggen, maar geven je klanten wel duidelijkheid.

Met Jimdo’s Lijsten-blok kun je aanvullende prijsinformatie laten zien in een uitklapbaar tekstvak. Bezoekers kunnen gemakkelijk de namen van je producten scannen, zonder afgeleid te worden door alle details. Ze klikken op interessante producten om er meer over te lezen.

Als je een prijzenmenu gebruikt heb je niet altijd losse productpagina’s voor elk product nodig. Heb je zulke pagina’s wel, dan kun je een kort prijzenmenu ook opnemen als onderdeel op een productpagina.

Voorbeeld van een prijzenpagina met een prijzenmenu
Voorbeeld van een prijzenpagina met een prijzenmenu

Wanneer gebruik je een prijzenmenu:

  • als je veel producten verkoopt
  • als je per product weinig details hoeft te beschrijven

Overzicht voor rondkijkende klanten:

Details voor vergelijkende klanten:

  • geef producten namen die klanten al kennen
  • gebruik opsommingen in plaats van lange beschrijvingen

Prijsinformatie voor kopende klanten:

Prijsslider

Je koplampen laten repareren is een noodzakelijke aankoop. Jezelf of anderen trakteren op een wijnproeverij is luxe. Bij luxe producten is het gevoel bij het kopen belangrijk. Klanten kopen geen product of dienst, ze kopen het gevoel dat het product ze geeft.

In een slider kun je feitelijke prijsinformatie combineren met productfoto’s die meer emotie oproepen. Die foto’s komen een voor een voorbij dus het duurt langer voor een klant alle producten heeft gezien. Maar, elk product krijgt meer kans om een emotionele reactie op te wekken.

Een prijsslider werkt ook goed als aanvullend onderdeel op een ander type prijzenpagina. Je kunt er bijzondere producten mee laten opvallen.

Voorbeeld van een prijzenpagina met een prijsslider
Voorbeeld van een prijzenpagina met een prijsslider

Wanneer gebruik je een prijsslider:

  • als de beslissing om te kopen meer emotioneel is
  • als je goede foto’s hebt om de passende emotie op te roepen

Overzicht voor rondkijkende klanten:

  • gebruik korte productnamen
  • kies foto’s die het gevoel uitdrukken dat de klant van het product krijgt

Details voor vergelijkende klanten:

  • licht een paar belangrijke details uit in de foto
  • zet een link naar een productpagina in de beschrijving

Prijsinformatie voor kopende klanten:

  • noem de prijs voor het product in de beschrijving
  • zet een koopknop in de slider

Hoe haal je het meeste uit je prijzenpagina?

Je prijzenpagina helpt je bezoekers om te kiezen of ze iets bij je kopen. Ze hoeven niet blind te kiezen, want je beschrijvingen en foto’s geven goede prijsinformatie over je producten. Wat kun je nou nog meer doen om bezoekers tot een aankoop te verleiden?

Highlight producten

Je hebt dit vast al wel bij bedrijven gezien. Op de prijzenpagina laat een bedrijf een product extra opvallen. Klanten geven daar meer aandacht aan en de kans is groter dat ze dat product kopen.

Sommige bedrijven laten een product meer ruimte innemen op de pagina. Andere zetten teksten als ‘Populair’ of ‘Bestseller!’ bij een product.

In een prijstabel of een prijzenmenu doe je dit door een tekst als ‘Meestverkocht’ of ‘Populair’ toe te voegen aan de naam of beschrijving van een product.
In een prijsslider kun je producten laten opvallen door ze als eerste in de slider op te nemen of een andere fotostijl te gebruiken.

Aanbiedingen

Kopende klanten zijn op zoek naar een goede deal. Je kunt die deal net een beetje beter maken door meer waarde toe te voegen of de prijs te verlagen. Plan wel vooruit en bedenk een goede kortingsstrategie voor je bedrijf.

Waarde toevoegen — “Gratis fruit smoothie na iedere yogales in Juli”
Prijs verlagen — “5% korting op alle yogalessen in Juli”

Dit werkt extra goed als klanten ook het gevoel hebben dat ze een goede deal mislopen als ze te laat kopen. Dat gevoel verleidt klanten tot een aankoop. De deal die ze nu krijgen is beter dan als ze een week wachten. En daarom kopen ze nu bij jou in plaats van volgende week bij je concurrent. Je kunt tijd of beschikbaarheid gebruiken om een aanbieding te beperken.

Beperkt beschikbaar — “De eerste 15 kopers krijgen een gratis fruit smoothie na iedere yogales”
Tijdslimiet — “Boek vandaag en krijg 5% korting op alle yogalessen in Juli”

Als je als freelancer je tarieven verhoogt, kun je dat ook vooraf al op je prijzenpagina zetten. Zo hebben nieuwe klanten nog de kans om tegen de oude prijs een project te starten en hebben ze dat gevoel van een goede deal.

Hoe maak je een goede prijzenpagina:

  • Een goede prijzenpagina combineert een gestructureerd overzicht, belangrijke details en duidelijke prijsinformatie. Zo kunnen bezoekers er rondkijken, vergelijken en kopen.
  • Vermeld of je btw rekent als kleine ondernemer en of je van de KOR (kleineondernemersregeling) gebruik maakt.
  • Kies een ontwerp dat past bij het aantal producten, het aantal belangrijke details en de manier waarop klanten besluiten om te kopen.
  • Je kunt prijstabellen, prijzenmenu’s of prijssliders gebruiken als opbouw voor je prijzenpagina.
  • Je kunt bezoekers tot een aankoop verleiden door producten extra op te laten vallen of met aanbiedingen.

Een goede prijzenpagina kan het verschil maken op je website. Klanten herkennen er makkelijk of ze je producten kunnen betalen. Je trekt dus de juiste klanten aan.

Een goed geschreven prijzenpagina met nuttige informatie laat zien dat je professioneel met je bedrijf bezig bent en dat je begrijpt wat belangrijk is voor je klanten. Je maakt er duidelijk dat het een goede keuze is om juist bij jou te kopen.

Als je nog geen prijzenpagina op je website hebt, is dit het perfecte moment om er een te maken.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Frank van Oosterhout
Frank is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Frank werkte bij Jimdo al aan SEO, support voor Nederlandse klanten en betere hulp-artikelen. Als hij niet op kantoor is, speelt hij rugby, maakt hij zelf ijs of is hij bezig met eetbare planten op zijn balkon.