Beginnersgids: SEO voor ondernemers

Een ondernemer werkt aan de SEO voor zijn website.

We gebruiken allemaal zoekmachines om online producten en diensten te vinden. Ook je klanten. Zou het niet geweldig zijn als jouw website tevoorschijn kwam als mensen zoeken naar een product of dienst als de jouwe?

Dat is het basisdoel van SEO: je website beter zichtbaar maken in online zoekmachines (zoals Google) zodat je meer bezoekers krijgt.

Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie). Het omvat al het werk dat je doet om je site in zoekmachines te laten opduiken om meer bezoekers aan te trekken. De belangrijkste thema’s binnen SEO zijn zoekwoordenonderzoek, het optimaliseren van je inhoud en het verzamelen van inkomende links.

Om dat te bereiken moet je de inhoud van je site zo aanpassen dat hij voor Google gemakkelijk te begrijpen is. In dit artikel maak je kennis met de basisprincipes van SEO, en laten we je zien waar je met je eigen website kunt beginnen:

Waarom is SEO geweldig voor zzp’ers? 

Als zzp’er heb je een paar specifieke voordelen ten opzichte van de grote bedrijven, en dat kan je helpen nog meer voordeel uit SEO te halen.

Kleine bedrijven zijn specifieker

Een kleine onderneming of zzp’er richt zich meestal op één ding. Daar houden zoekmachines van, want zoekmachines willen hun gebruikers zo relevant mogelijke resultaten laten zien. Je kunt je SEO dus effectiever maken door zoekwoorden te kiezen die heel specifiek beschrijven wat jouw bedrijf uniek maakt. 

  • “glutenvrije bakkerij” in plaats van “bakkerij”
  • “paardencoach” in plaats van “coach”
  • “trouwfotograaf” in plaats van “fotograaf”

Dit helpt je om klanten aan te trekken die specifiek op zoek zijn naar producten of diensten die alleen jij kan leveren.

Kleine bedrijven kennen hun klanten beter

Feedback van klanten komt direct bij jou terecht, dus jij weet heel goed welke informatie relevant en handig is voor potentiële klanten. Je hoort hoeveel plezier mensen hebben van hun laatste aankoop, en je hoort welke vragen ze hebben voor ze een aankoop doen. Gebruik die kennis om je pagina nuttiger en informatiever te maken.

Als je merkt dat mensen vragen of de koffiebonen die je brandt biologisch gecertificeerd zijn, vermeld dat dan op je website. Dat is precies het soort informatie die zoekmachines over je bedrijf moeten weten! De volgende keer dat iemand zoekt naar biologische koffiebonen, zal je site waarschijnlijk hoger ranken. 

Kleine bedrijven kunnen sneller handelen

Als er iets gebeurt dat invloed heeft op je bedrijf, hoef je alleen maar even snel je website bij te werken. Je kunt snel handelen en de eerste zijn die de nuttige inhoud publiceert die de bovenste plaats in de zoekresultaten naar zich toe trekt. 

Stel, de overheid voert nieuwe financiële regels in en jij bent accountant. Dan weet je dat mensen daar vragen over zullen hebben. Als lokale accountant kun jij dan de eerste zijn die op z’n website uitlegt wat de gevolgen zijn voor kleine bedrijven die financiële steun van je plaatselijke overheid krijgen. Dat is een goede manier om de aandacht van je doelgroep te trekken. 

Focus je dus op je sterke punten als kleine onderneming: bouw een website over je specifieke onderwerp met informatie die duidelijk, actueel en nuttig is voor je doelgroep.

Het verschil tussen SEO en SEA

Het is je misschien wel eens opgevallen dat als je iets zoekt op Google, de resultaten onderverdeeld zijn in betaalde resultaten en wat we organische resultaten noemen. Laten we eens kijken naar het verschil tussen die twee:

Betaalde resultaten komen uit Search Engine Advertising (SEA) ofwel betaalde zoekmachineadvertenties. Voor deze resultaten zie je staan “Advertentie”. Je kiest de zoekwoorden waarop je wilt ranken en betaalt om in de juiste zoekopdrachten te verschijnen om potentiële klanten naar een landingspagina te leiden. Omdat je betaalt voor deze bezoekers, is het extra belangrijk dat je de juiste zoekwoorden kiest.

Infographic: hoe zoekmachines je website ranken

Als je aan de advertenties voorbij scrolt, kom je bij de organische resultaten: dit zijn de resultaten uit zoekmachineoptimalisatie (SEO), het werk dat je zelf gratis aan je website doet om je site beter te laten ranken.

Voorbeeld: alt-tags toevoegen aan je afbeeldingen

In dit artikel richten we ons op de basisprincipes van SEO om je site te laten verschijnen in de organische resultaten. 

SEO is een project voor de lange termijn, maar voor veel zzp’ers is het de moeite waard. Als je een beetje tijd investeert in SEO kun je gratis veel nieuwe bezoekers aantrekken, zonder te hoeven betalen voor advertenties.

In plaats van de klassieke lijst met links zie je tegenwoordig meer verschillende soorten zoekresultaten, zoals afbeeldingen, veelgestelde vragen, featured snippets, of lokale resultaten. Google laat die prominent zien als het algoritme denkt dat ze bij de zoekopdracht passen. Dit kan een geweldige manier zijn om bezoekers naar je site te lokken!

Hoe werkt SEO?

Google krijgt elke dag miljarden zoekopdrachten. En zijn taak is om voor elk van die zoekopdrachten relevante, bruikbare zoekresultaten te geven. Dus gebruikt de zoekmachine een algoritme om de beste pagina’s te vinden die bij een bepaalde zoekterm passen. Met SEO willen we in feite dat algoritme beïnvloeden.

Zoekmachines gebruiken webcrawlers die het web afstruinen op zoek naar nieuwe pagina’s. Als de crawlers een nieuwe webpagina vinden, voegen ze die toe aan hun lijst van te indexeren pagina’s en proberen dan een indruk te krijgen van waar de pagina over gaat. Ze bekijken de tekst, afbeeldingen, koppen, links, en meer om te begrijpen welke informatie wordt aangeboden.

betaalde zoekresultaten in Google

Waar zoekmachines naar zoeken

Als Google een website bekijkt, wil het een paar basisfeiten te weten komen:

  • Het onderwerp van de pagina
  • Hoeveel de pagina over dat onderwerp vertelt
  • Hoe betrouwbaar (of populair) de website is

Om deze info over je website te verzamelen kijkt de zoekmachine naar de tekst, afbeeldingen, koppen, links en meer. 

Pagina’s ranken

Met behulp van de info hierboven bepaalt een zoekmachine welke pagina het beste past bij iemands zoekopdracht. Die pagina verschijnt dan bovenaan in de zoekresultaten. Vanaf daar wordt elke pagina die eronder staat door het algoritme beoordeeld als iets minder relevant (houd er rekening mee dat zoekmachines afzonderlijke pagina’s rangschikken, geen hele websites).

Zoekmachines delen hun precieze algoritmes niet, omdat ze niet willen dat mensen het systeem kunnen omzeilen. Maar het is duidelijk dat bepaalde factoren, zoals duidelijke tekst, koppen, alt-tekst, zoekwoorden, en inkomende links, heel belangrijk zijn. Zoekmachines belonen ook factoren die een website gemakkelijker of veiliger in het gebruik maken, zoals mobiel-vriendelijkheid en HTTPS-beveiliging (die Jimdo beide automatisch biedt). 

Er zijn zelfs meer dan 200 “ranking factoren” waarvan we denken dat ze een verschil maken in hoe graag een zoekmachine je website ziet. Dit verklaart ook waarom er vaak ophef ontstaat als Google zijn algoritmes bijwerkt en mensen proberen zo snel mogelijk nieuwe manieren te vinden om een voorsprong te krijgen.

Zoekmachineresultaten bijwerken

Als je veranderingen aan je website aanbrengt, geef je het algoritme nieuwe informatie. Het verwerkt die dan en werkt je positie in de zoekresultaten bij. Slimme veranderingen aanbrengen om je positie te verbeteren vormt de kern van je SEO-taken.

Zo ga je aan de slag met SEO

Dit zijn de vier belangrijkste thema’s als je begint met SEO:

  • zoekwoordenonderzoek
  • geïndexeerd worden
  • on-page optimalisatie
  • off-page optimalisatie

In dit artikel gebruiken we Google als voorbeeld, omdat het veruit de meest gebruikte zoekmachine is. De basisprincipes van SEO zijn echter hetzelfde voor andere zoekmachines, zoals Bing, Yahoo, Ecosia of DuckDuckGo.

Zoekwoordenonderzoek

Doel: 

Het vinden van de woorden en zinnen die potentiële klanten zullen gebruiken om een bedrijf als het jouwe te zoeken. 

Zoekwoordonderzoek is het proces waarbij je uitzoekt welke woorden of zinnen mensen gebruiken bij het zoeken naar een website als de jouwe. Ze vertellen zoekmachines waar je pagina over gaat, zodat ze die kunnen koppelen aan relevante zoekopdrachten.

  • Maak een lijst van wat je denkt dat klanten in Google intypen om je te vinden
  • Breid je lijst uit met hulpmiddelen voor keywordsuggesties
  • Sorteer en filter je zoekwoorden
  • Beslis welke pagina’s op welke zoekwoorden zullen ingaan


Als je weet wat je zoekwoorden zijn, heb je een beter idee van welke informatie je doelgroep zoekt, zodat je je inhoud kunt optimaliseren om die nog nuttiger te maken voor bezoekers.

Lees er hier meer over: 

Simpel zoekwoordenonderzoek voor meer bezoekers

Geïndexeerd worden

Doel: 

Je website toevoegen aan Google’s lijst met sites

Nieuwe websites zijn niet automatisch te vinden bij Google. Eerst moet Google weten dat ze bestaan. Dan stuurt het een bot naar de website om een kijkje te nemen. Als die bot informatie terugbrengt, voegt Google de site aan zijn index toe. Pas dan kan de site in de zoekresultaten verschijnen. 

Uiteraard moet de website daarvoor wel gepubliceerd zijn. Het is ook een goed idee om je eigen aangepaste domein te krijgen voordat je publiceert. Je inhoud hoeft niet het eindproduct te zijn, want bij SEO gaat het om optimaliseren. Het is normaal dat je ook lang nadat je site gepubliceerd is aan je site blijft schaven.

Lees er hier meer over: 

Optimaliseer je afbeeldingen voor betere SEO

On-page optimalisatie

Doel: 

Google vertellen voor welke zoekopdrachten je website een goede match is.

Onder on-page optimalisatie verstaan we alle veranderingen die je aan je website zelf aanbrengt, zoals het verwerken van je zoekwoorden in tekst of het toevoegen van alternatieve tekst aan je afbeeldingen

  • Schrijf boeiende inhoud die ingaat op de vragen van bezoekers.
  • Gebruik je zoekwoorden op een natuurlijke manier binnen de tekst.
  • Structureer je inhoud met H1, H2 en H3 koppen.
  • Voeg alternatieve teksten met zoekwoorden toe om elke afbeelding te beschrijven.
  • Voeg titels toe voor je homepage en de hele website.
  • Houd je inhoud actueel.
  • Zorg ervoor dat elke pagina op je website te bereiken is via links op andere pagina’s. 

Als je bedrijf, je klanten, of het algoritme verandert, zal je website ook moeten veranderen. On-page optimalisatie zorgt ervoor dat bezoekers altijd de beste versie van je website vinden en dat zoekmachines die gemakkelijk kunnen verwerken.

Lees er hier meer over: 

Optimaliseer je afbeeldingen voor betere SEO

11 gouden tips voor het schrijven van webteksten

Off-page optimalisatie

Doel: 

De reputatie van je website opbouwen

Hoe beter je website is, hoe gemakkelijker het is om je online reputatie op te bouwen. Google houdt bij hoeveel andere websites een link naar de jouwe opnemen om te zien hoeveel autoriteit je op je vakgebied hebt. Alles wat je online, buiten je eigen website, doet om je reputatie te verbeteren noemen we off-page optimalisatie.

Bijvoorbeeld doordat je je bedrijf en je website online databases of kaarten laat opnemen, inkomende links van andere websites verzamelt, of berichten op social media plaatst. 

  • Vraag andere bedrijven in je netwerk om naar je website te linken, vooral als ze werken in vergelijkbare branches. Voor gereglementeerde beroepen kan bijvoorbeeld een link op de website van het register heel waardevol zijn. 
  • Vermeld je bedrijf op andere online platformen – tip: gebruik Bedrijfsvermeldingen om al je profielen op één plek bij te houden.
  • Plaats regelmatig nieuwe dingen op social media en verwerk links naar je website in je posts.

Lees er hier meer over: 

Bedrijfsvermeldingen helpen nieuwe klanten je bedrijf online te vinden

Lokale SEO: meer bezoekers uit de regio via Google

E-A-T maakt het verschil

Als Google weet dat je website bestaat, waar hij over gaat, en hoeveel andere bronnen er naar linken, kan de zoekmachine hem vergelijken met andere sites. Het algoritme weegt veel verschillende factoren af om verschillende websites te rangschikken in volgorde van wat het meest relevant lijkt voor de zoeker. 

Als verschillende websites gelijkwaardig lijken, geeft Google een hogere rang aan websites die signalen vertonen van expertise, autoriteit (authoritativeness) en betrouwbaarheid (trustworthiness) (afgekort tot E-A-T). Dit zijn geen signalen die je met één enkele verandering kunt beïnvloeden. Ze zijn een combinatie van alles wat Google over jou en je bedrijf kan vinden.  

  • Expertise kun je laten zien door je profiel een opfrisbeurt te geven. Zorg dat je je prestaties en certificaten laat zien op LinkedIn-profiel en je Over mij pagina.
  • Authoritativeness of autoriteit is de mate waarin jij, je bedrijf of je website gezien wordt als een algemene autoriteit op je vakgebied. Dit kan versterkt worden door publicaties, vermeldingen en links op andere websites, en door positieve online recensies.
  • Trustworthiness of betrouwbaarheid betekent dat Google verwacht dat jouw website nauwkeurige en waarheidsgetrouwe informatie bevat. Het helpt als je linkt naar studies en officiële informatie om de info op je website te ondersteunen. 

E-A-T kun je zien als je imago. Het is de optelsom van alles wat je online zegt en doet en wat anderen over je zeggen.

Je ranking in de gaten houden

SEO kost tijd, dus is het belangrijk om je vorderingen in de gaten te houden. Toen je je trefwoordenonderzoek deed en je website plande, koos je zoekwoorden waarop je pagina’s wilt laten ranken. Ga regelmatig na hoe die pagina’s ranken voor die keywords. 

Als je SEO-inspanningen werken, kan je pagina een paar plaatsen geklommen zijn. De bovenste vijf pagina’s in de zoekresultaten krijgen waarschijnlijk de meeste bezoekers. Als een pagina laag op de eerste pagina met resultaten verschijnt, kun je waarschijnlijk met een beetje meer werk een top-vijf plaats veroveren. Hetzelfde geldt voor pagina’s die op de tweede pagina van de zoekresultaten verschijnen. Ga zo door!

De resultaten van zoekmachines zijn gepersonaliseerd. Als je zoekt, zie je resultaten die gebaseerd zijn op je eigen zoekgedrag. Je eigen website zal voor jou waarschijnlijk veel hoger scoren dan voor andere mensen. Om niet-gepersonaliseerde resultaten te krijgen gebruik je een ranking tracker tool zoals seobility, ahrefs, of SEMRUSH. Als alternatief kun je met je browser in incognitomodus op je zoekwoorden zoeken.

Op basis van de ranglijsten voor je pagina’s kun je je volgende ronde van SEO-taken plannen.  

SEO-checklist

Volg deze stappen om alles uit de SEO voor je bedrijfswebsite te halen.

  1. Zoekwoordenonderzoek 

Verzamel zoekwoordsuggesties

Sorteer ze op relevanties en aantal zoekopdrachten per maand

Verwerk de zoekwoorden op de pagina’s van je website

  1. Indexeren

Registreer een eigen domein voor je website

Publiceer je website

Dien je website in bij Google

  1. On-page SEO

Gebruik de zoekwoorden voor de pagina in teksten en koppen

Gebruik de zoekwoorden voor de pagina in alternatieve teksten 

Zorg dat de pagina ingaat op vragen, zorgen en wensen van klanten

  1. Off-page SEO

Vermeld je bedrijf op relevante platformen en databases

Vraag klanten om je op andere platformen te beoordelen

Vraag relevante websites om naar je website te linken

  1. Beoordeel je resultaten

Bekijk het aantal bezoekers via zoekmachines

Check welke zoekwoorden bezoekers naar je site hebben gebracht

Plan op basis van de resultaten je volgende website-updates

organische zoekresultaten in Google

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Jimdo
Jimdo’s blog “8DAYS” is er voor alle ondernemers — voor iedereen met een droom, idee, plan, project of groeiend bedrijf. We schrijven over starten als ondernemer, online trends en achtergrondverhalen. En we delen advies over websites en hoe je die maakt, ontwerpt en gebruikt voor je bedrijf.