Je hebt vast wel eens naar de statistieken van je website gekeken en gedacht ‘wow’ of ‘hoe kan dat nou’. Maar welke concrete conclusies kun je nou echt trekken uit het aantal bezoekers? En hoe je je website effectief optimaliseren op basis van wat je statistieken je vertellen?

In deze post nemen we de statistieken die je snel op je website kunt bekijken onder de loep, en vertellen we je hoe je ze op te juiste manier interpreteert.

Webstatistieken bijhouden: wat zijn de beste tools?

Jimdo Statistieken 

Als je een Jimdo-website hebt, kun je de belangrijkste cijfers over je website direct in je Dashboard bekijken. (Ons Help Center legt je uit hoe je de statistieken activeert.) Deze statistieken vertellen je het volgende:

  • Bezoeken: het aantal bezoeken of sessies op je website (inclusief terugkerende bezoekers).  
  • Bezoekers: je totale aantal bezoekers of gebruikers.
  • Engagement Rate: het percentage bezoekers dat op meer dan één pagina van je website klikt. Een hoger percentage is een signaal dat bezoekers geïnteresseerd zijn in je inhoud. visitors who click on more than one page of your site. Een laag percentage betekent dat veel bezoekers ‘bouncen’: één pagina bezoeken en meteen daarna weggaan. 
  • Bronnen: ook wel ‘verwijzingen’, ofwel de plekken waar je bezoekers vandaan komen. Bijvoorbeeld Google, social media, een link op de site van iemand anders, enz.
  • Best presterende pagina’s: een overzicht van de pagina’s die de meeste bezoekers trekken.

Breng je bedrijf online. Met Jimdo.

Google Analytics

Voor de meeste mensen is bovenstaand overzicht genoeg. Maar wil je dieper in de data duiken, dan is het tijd om je Jimdo-website te koppelen met Google Analytics. Google Analytics helpt je nog beter te begrijpen waar je bezoekers vandaan komen, wat trends zijn en wie je bezoekers eigenlijk zijn. 

Google Analytics kan, zeker in het begin, best ingewikkeld zijn, maar de schatkist aan inzichten die je er vindt maakt het de moeite waard het eens te proberen. Hier kun je meer lezen over werken met Google Analytics.

Zo check je hoeveel bezoekers je hebt

Je totale aantal websitegebruikers (of bezoekers) vind je in je Jimdo Statistieken. Afhankelijk van de periode die je kiest, kun je ook zien hoe je bezoekersaantallen in de loop van de tijd veranderen.

Tip: het aantal sessies op je site is waarschijnlijk hoger dan het aantal gebruikers. Dat komt doordat sommige mensen vaker naar je website terugkomen.  

Bezoekers zijn een duidelijke indicator van het succes van je website. Krijg je veel of steeds meer bezoekers, dan laat dat zien dat de inhoud van je website goed werkt en dat je marketing nieuwe mensen nieuwsgierig maakt. Misschien zie je ook seizoensgebonden pieken en dalen door het jaar heen. Dat is heel normaal. Het herkennen van patronen kan je helpen bij het plannen van kortingsacties en andere campagnes.

Bezoekers/bezoeken

Websitestatistieken: zo check je het verkeer op je site

Volg je websitebezoekers een langere periode en zie hoe je verkeer verandert. 

Kort gezegd: meer bezoekers betekent meer potentiële klanten en meer lezers. Dus als het je lukt om in een bepaalde tijd meer verkeer naar je website te trekken, heb je aan de juiste knoppen gedraaid met relevante inhoud, SEO, of geweldige marketing.

Goed om te weten: veel mensen willen weten hoeveel verkeer op je website ‘goed’ is. Maar ondanks de simpele rekensom van “meer bezoekers = meer succes” kun je verschillende websites niet altijd met elkaar vergelijken. Een niche-website met een heel specifieke doelgroep kan succes op heel andere manieren meten dan een bekende reisblog. Als je een kleinere doelgroep hebt, heb je per maand echt geen viercijferig bezoekersaantal nodig, als maar de juiste bezoekers naar je website komen. Het aantrekken van de juiste bezoekers is iets waar je aan kunt werken met marketing, zoektermenonderzoek en SEO.

Zo ontdek je waar je verkeer vandaan komt

Als je ineens veel meer bezoekers krijgt, is het wel zo nuttig om te weten waar al die mensen vandaan komen. Hoe hebben ze je website gevonden? Organisch verkeer komt van zoekmachines (Google, Bing, etc.). Verwijzend verkeer betekent dat een andere website een link naar jouw website heeft geplaatst en dat mensen daarop klikken.

Websitestatistieken: zo check je het verkeer op je site

Bronnen vertellen je waar je websitebezoekers vandaan komen.

Je bronnen laten je zien waar je goed scoort en waar er nog winst te halen is. Als je bijvoorbeeld veel bezoekers krijgt van zoekmachines, werkt je SEO waarschijnlijk goed. Als Google je helemaal niet veel verkeer stuurt, dan is daar werk aan de winkel

Je ziet hier ook welke social media platformen het meeste verkeer sturen. Dit is belangrijke informatie als je bezig bent je sociale profielen op te zetten en wilt bepalen op welk platform je je het beste kunt richten.

Direct verkeer bestaat uit gebruikers die je URL zelf hebben ingetikt in de adresbalk van hun browser. Als je bijvoorbeeld flyers hebt uitgedeeld op een lokale beurs, kun je hieraan zien hoeveel mensen de URL op de flyer hebben gezien en in hun browser hebben getypt.

Kortom: bronnen zijn een waardevol stukje informatie. Als je weet hoe en waar je bezoekers je site hebben gevonden, kun je zien waar je je site nog kunt verbeteren.

Goed om te weten: Het is belangrijk dat de bronnen waar je je op richt passen bij je doelgroep en je project. Als je bijvoorbeeld babyspeelgoed verkoopt, kan een website of blog over opvoeding een goede bron van nieuwe bezoekers zijn. Misschien kun je eens contact opnemen met verwijzende sites om je bedrijf te promoten.

Zo ontdek je hoeveel verkeer de concurrentie heeft

Tot nu toe hebben we gekeken naar je eigen websiteverkeer. Maar hoe zit het met je concurrentie? Ben je nieuwsgierig hoe jouw site het doet in vergelijking met die van je concurrenten, dan zijn er een paar tools die je een inkijkje kunnen geven. SimilarWeb en SEMRush geven je bijvoorbeeld maandelijkse verkeersgegevens en info over zoekwoorden voor websites die vergelijkbaar zijn met de jouwe. De gegevens die je met de gratis versies van deze tools krijgt zijn beperkt, maar ze zijn een goede plek om te beginnen. Als je verder wilt gaan, moet je waarschijnlijk upgraden naar een betaalde tool. Maar er zijn ook nog veel andere gratis manieren waarop je de website van je concurrenten kunt analyseren

Hoe meet je het succes van een website? 

Zoals we net al zeiden: is er geen magisch getal voor wat een ‘goed’ aantal bezoekers is. Maar samen kunnen de cijfers je een beeld geven van hoe je je doelen bereikt, zeker als je je cijfers wat langer bijhoudt.

  • Komen er steeds meer bezoekers naar je site?
  • Krijg je veel bezoekers via de kanalen waarop je je richt? Als je bijvoorbeeld veel tijd in Facebook investeert, maar er komen maar weinig mensen via Facebook naar je website, dan werkt dit kanaal niet zo goed voor jouw website. 
  • Zijn bezoekers betrokken bij je inhoud? Bezoeken ze meer dan één pagina, of nemen ze snel een kijkje en verlaten ze je je website weer? Je populaire pagina’s, de tijd die bezoekers op je site doorbrengen en je bounce rate zijn allemaal cijfers die je vertellen hoe nuttig en relevant je site voor je bezoekers is. Je kunt ze helemaal uitpluizen in Google Analytics, of je interactie in Jimdo Statistieken in de gaten houden. 

Als je net begint, verwacht je niet dat je meteen grote veranderingen in je verkeer zult zien. Maar houd je cijfers zeker in de gaten. Je statistieken na verloop van tijd zien verbeteren is een van de fijnste manieren om het succes van je website te volgen!

Maggie Biroscak
Maggie is schrijver en online redacteur bij Jimdo. Eerder werkte ze als redacteur bij organisaties voor duurzaam zaken doen, milieu en verschillende steden. Als ze geen komma’s controleert, is ze meestal aan het koken of kamperen.