Je zakelijke website heb je om te laten zien wat je allemaal doet als ZZP’er. Potentiële klanten of opdrachtgevers krijgen er een indruk van je bedrijf en je diensten als ZZP’er. Simpel gezegd: je website beantwoordt alle vragen die een potentiële klant kan hebben.
In dit artikel bespreken we essentiële vragen die je website zou moeten beantwoorden. We laten je zien welke informatie op je website moet staan en hoe je veelgemaakte fouten kunt vermijden. Gebruik de checklist om je bedrijf te starten met een goede zakelijke website of om je bestaande website te controleren.
Op een goede zakelijke website krijgt je bezoeker antwoord op deze vragen:
1. Met wie doe ik zaken?
Ook als ZZP’er of klein bedrijf heb je met veel verschillende namen te maken: een bedrijfsnaam, een merknaam, namen van je producten of diensten, je eigen naam als eigenaar of oprichter, namen voor je social media kanalen… Het is een hele waslijst.
Een veelgemaakte fout is om op verschillende plekken verschillende namen te gebruiken. Dat verwart klanten. Zelfs als je website een merk laat zien van een bedrijf met meerdere merken, is het belangrijk om aan je bezoekers maar één naam te presenteren.
Voorbeeld: Fanta is een merk van Coca Cola. Op de Fanta website zie je alleen de naam Fanta. Coca Cola wordt alleen genoemd in de juridische tekst in de footer.
De meest voor de hand liggende namen om te gebruiken op je website zijn je bedrijfsnaam, je merknaam of de naam van je product. Als ZZP’er ben je soms je eigen merk en kun je dus je eigen naam gebruiken.
Door maar één naam te gebruiken geef je je klanten meer helderheid over je bedrijf. Klanten kunnen overal makkelijk herkennen dat ze met hetzelfde bedrijf te maken hebben. Zonder verwarring over namen kunnen ze hun aandacht richten op je producten of diensten. En dat is precies waar je die aandacht wilt hebben!
2. Wat kan dit bedrijf voor me doen?
Klanten die jou of je bedrijf al kennen hebben geen introductie nodig. Nieuwe klanten hebben die juist wel nodig: ze hebben ergens op een link geklikt en zijn nu op de website van je bedrijf. Wat ze willen is een snelle introductie die duidelijk maakt waarom het de moeite waard is om je website verder te verkennen.
In de jaren ‘90 hadden websites welkomstboodschappen. Die tijd is gelukkig voorbij. Moderne websites laten op hun homepagina een korte, heldere pitch voor hun bedrijf zien.
Zo’n pitch heeft dezelfde eigenschappen als een elevator pitch: beschrijf in zo min mogelijk woorden wat je doet en wat klanten daaraan hebben. Probeer je pitch te beperken tot 3 regels in een normale lettergrootte of ongeveer 50 woorden.
Het eerste waar je klanten om geven is wat je product voor ze kan doen. Ze delen graag je enthousiasme over je hele ondernemersavontuur, maar ze willen eerst weten dat je je bedrijf onder controle hebt en dat je weet wat je doet. Het gaat voor je klanten niet om jou, maar om hoe jij je klanten helpt.
3. Waarom moet ik juist dit bedrijf kiezen?
We werken allemaal in een eigen vakgebied en er zijn andere bedrijven die hetzelfde aanbieden als jij. Er zijn veel fotografen, make-up artists, accountants en yogadocenten. Maar niemand precies zoals jij!
Dus als je schrijft over wat je doet, wees dan specifiek. Doe jezelf niet tekort met algemeen taalgebruik. Je bent meer dan alleen een yogadocent of een make-up artist. Je bent die supernuchtere yogadocent die cursussen voor moeder en kind aanbiedt. Of die make-up artist die iedere klant eruit kan laten zien als een superheld.
Voel je hem? Als je alleen een algemene titel noemt, kunnen bezoekers niks lezen over die bijzondere eigenschappen en voorliefdes die jou speciaal maken. En het zijn juist die bijzondere eigenschappen en voorliefdes die je laten opvallen en die bezoekers een reden geven om juist jouw bedrijf te kiezen en niet dat van een ander.
Er is nog een bijkomend voordeel: je krijgt er leukere klanten door! Klanten die je kiezen om alle eigenschappen die je van nature al hebt, waarderen veel meer wat je voor ze doet. Ze zijn leuker om mee te werken en de kans dat ze vaker met je werken is veel groter.
4. Welke waardes heeft dit bedrijf?
Ieder bedrijf heeft een eigen identiteit. Hoe duidelijker je die kunt maken, des te makkelijker is om de juiste klanten aan te trekken. Denk aan een bedrijf als Ben & Jerry’s. Dat is meer dan alleen een bedrijf dat ijs maakt, ze laten hun merkwaardes zien in alles wat ze doen.
Klanten willen weten waar een bedrijf voor staat. Als ze zich met je merkwaardes kunnen identificeren, kunnen ze er ook trots op zijn dat ze met jou zaken doen. Dat zie je terug bij klanten die slaafvrije chocola kopen, groene stroom afnemen of klant zijn bij een duurzame bank.
Wat nog weleens misgaat is dat bedrijven een grappige bedrijfsnaam of een taalgrapje bedenken en proberen om daar een identiteit voor hun bedrijf op te baseren. Taalgrappen zijn geweldig, maar voor je merkidentiteit heb je een sterker fundament nodig. Denk aan je merk als een persoon: die kan een grap vertellen, maar heeft een veel complexere identiteit.
5. Kan ik dit bedrijf serieus nemen?
Je weet heel goed wat je doet. Je werkt hard, levert goed werk af en klanten maken een hele goede keuze als ze voor jou kiezen. Als ze voor het eerst op je website komen, weten potentiële klanten dat allemaal nog niet. Je website bepaalt wat voor indruk ze van je krijgen.
Zou jij een bedrijf serieus nemen als in iedere tweede zin een spelfout staat? Voor de meeste bezoekers ziet dat er onprofessioneel uit, alsof de schrijver het niet zo belangrijk vindt om lezers een verzorgde tekst aan te bieden. Maar, die lezers kunnen je klanten worden. Als je niet de moeite neemt om spelfouten te corrigeren, waarom zouden bezoekers dan geloven dat je goed werk voor ze kunt afleveren?
Simpele dingen, zoals verzorgd taalgebruik, zijn nodig om überhaupt een goede indruk te kunnen maken. Het zijn de details die het verschil maken tussen een goede, professionele ZZP-website en een onprofessionele.
Je hoeft zelf geen taalfreak te zijn. Vraag die ene vriend die altijd wint met Scrabble, gebruik een online tool om je tekst te controleren of vraag een professionele tekstschrijver om hulp. Hoe dan ook, zorg dat je teksten zich aan de 11 regels voor webteksten houden.
6. Wat krijg ik voor mijn geld?
Klanten letten op twee dingen als ze je aanbod bekijken: wat kost het en wat krijg ik daarvoor? Zie het beschrijven van je diensten als het maken van een menukaart voor je bedrijf. Zelfs als je geen restaurant runt, kun je iedereen helpen met een heldere, gestructureerde pagina met een prijsoverzicht.
Maak je aanbod duidelijk: wat is inbegrepen, wat kost het, welke opties kunnen klanten toevoegen? Als je maatwerk aanbiedt heb je niet altijd een vaste prijs om te communiceren, maar zelfs dan help je je klanten met grove prijsindicaties.
Denk aan informatie als:
- wat is je uurtarief?
- verhoog je regelmatig je uurtarief?
- reken je btw of gebruik je de kleineondernemersregeling?
- werk je met een minimum urenaantal voor opdrachten?
Die helderheid bespaart niet alleen je klanten tijd en moeite. Met goede informatie zijn het de mensen die je prijzen in orde vinden die contact met je opnemen. Je investeert dus vooral je tijd in contact met mensen die ook echt iets kopen. Een heldere prijslijst kan ook conflicten voorkomen over wat er wel of niet in je aanbod is inbegrepen.
Voor sommige startende ZZP’ers of ondernemers kan dat soms wat onwennig voelen. Ze willen niet inhalig of opdringerig overkomen. Dat kan leiden tot vage productbeschrijvingen of onduidelijke prijzen. Maar er is niks inhaligs of opdringerigs aan een helder overzicht van welke diensten je tegen welke vergoeding aanbiedt. Je klanten die helderheid geven is onderdeel van een bedrijf runnen.
7. Hoe kan ik dit kopen?
Je bezoekers gaan naar je website, lezen over je producten en zijn meteen fan van wat je doet! Dus, wat nu? Wat moeten ze doen om klant bij je te worden? Wat ze nodig hebben is een duidelijke conversiepagina waar ze je producten kunnen kopen of contact met je kunnen opnemen.
Klant worden zou een van de makkelijkste dingen moeten zijn die bezoekers op je ZZP-website kunnen doen. Hoe ze dat precies moeten doen, verschilt per bedrijf. Heb je een website voor je restaurant, dan kun je bezoekers daar een tafel laten reserveren. Als aannemer kun je bezoekers een offerte laten aanvragen via je contactformulier. Voor een bakkerij kun je duidelijke aanwijzingen op je website zetten hoe klanten de winkel kunnen vinden.
Als je dat nog niet hebt gedaan, maak dan een pagina op je website met als enige doel om je bezoekers in klanten te veranderen: een conversiepagina. Die pagina maak je voor bezoekers die alleen geïnteresseerd zijn in hoe ze je product zo snel en simpel mogelijk kunnen kopen. Als je hem hebt gemaakt, zet dan op alle andere pagina’s een link naar je conversiepagina.
—
Elke ZZP’er heeft een eigen manier om belangrijke informatie op een website te vermelden. Goed zo! De manier waarop je je bedrijf presenteert kan een reden zijn waarom bezoekers juist voor jouw bedrijf kiezen. Je laat er de unieke identiteit van je merk mee zien.
Als je twijfelt of je website helder genoeg antwoord geeft op deze 7 simpele vragen, laat de vragen dan een paar testpersonen zien. Vraag ze om je zo precies mogelijk te vertellen welke tekst of welke afbeeldingen de antwoorden geeft. Als je testpersonen de belangrijke informatie over je bedrijf makkelijk kunnen vinden, dan kunnen je potentiële klanten dat ook.